IT-palvelunhallintasuunitelma
Pyökkilehto, Saana (2011)
Pyökkilehto, Saana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082116
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän seurakunnalle. Työn tavoitteena oli tuottaa Jyväskylän seurakunnalle heidän organisaation tarpeita tukeva IT – palvelunhallintasuunnitelma.
Opinnäytetyössä perehdyttiin IT -palveluhallinnan suunnittelemiseen, ITILv3:n tarjoamiin prosesseihin sekä Jyväskylän seurakunnan toimintatapoihin. ITILv3 toimi opinnäytetyön teoria- sekä käytännön osuuksien perustana.
Työn avulla tuotettiin Jyväskylän seurakunnan tarpeisiin sopiva IT – palvelunhallintasuunnitelma. IT– palvelunhallintasuunnitelma sisältää tietohallinnon organisaatiokuvauksen, teknisen palveluluettelon käytössä olevista palveluista. Opinnäytetyö sisälsi myös HelpDeskin tilanteen kartoituksen ja kehittämiskohteet sekä prosessikuvaukset. Organisaation toimintojen pohjalta
rakentui IT – palvelunhallintasuunnitelma, joka sopii nykyisen organisaation tarpeisiin. Tämä työ voi toimia pohjana palveluiden jatkuvaan kehittämiseen sekä antaa tietoa organisaation palveluiden nykytilanteesta.
Työn tuloksena syntyi IT – palvelunhallintasuunnitelma, jonka avulla organisaation tietohallinnon toimintaa voidaan tukea ja kehittää.
Opinnäytetyössä perehdyttiin IT -palveluhallinnan suunnittelemiseen, ITILv3:n tarjoamiin prosesseihin sekä Jyväskylän seurakunnan toimintatapoihin. ITILv3 toimi opinnäytetyön teoria- sekä käytännön osuuksien perustana.
Työn avulla tuotettiin Jyväskylän seurakunnan tarpeisiin sopiva IT – palvelunhallintasuunnitelma. IT– palvelunhallintasuunnitelma sisältää tietohallinnon organisaatiokuvauksen, teknisen palveluluettelon käytössä olevista palveluista. Opinnäytetyö sisälsi myös HelpDeskin tilanteen kartoituksen ja kehittämiskohteet sekä prosessikuvaukset. Organisaation toimintojen pohjalta
rakentui IT – palvelunhallintasuunnitelma, joka sopii nykyisen organisaation tarpeisiin. Tämä työ voi toimia pohjana palveluiden jatkuvaan kehittämiseen sekä antaa tietoa organisaation palveluiden nykytilanteesta.
Työn tuloksena syntyi IT – palvelunhallintasuunnitelma, jonka avulla organisaation tietohallinnon toimintaa voidaan tukea ja kehittää.