Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Somaliäitien käsityksiä epiduraalipuudutuksesta synnytyskivun lievittäjänä
Abdi, Ikraam; Kesä, Laura (2010)
Abdi, Ikraam
Kesä, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101211628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata somaliäitien käsityksiä epiduraalipuudutuksesta syn-nytyskivun lievittäjänä. Tavoitteena oli kehittää kulttuurillista hoitotyötä sekä tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää somaliäitien synnytysvalmennusta ja synnytyksen hoitoa. Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia kysymyksiin: Millaiset tekijät vaikuttivat somaliäitien synnytyskokemukseen? Millainen rooli synnytyskivulla on somalialaisessa kulttuurissa? Millaisia käsityksiä somaliäideillä on epiduraalipuudutuksesta synnytyskivun lievittäjänä?
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää somaliäitiä soma-liankielellä. Haastattelut nauhoitettiin digitaalisesti. Haastattelun avulla saatu aineisto käännettiin suomeksi ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostettiin kulttuurilähtöisestä hoitotyöhön ja synnytykseen liittyvistä asioista. Kulttuurilähtöisen hoitotyön lähtökohtana käytettiin Leiningerin transkulttuurisen hoitotyön mallia. Synnyttäminen on elämän suurimpia tapahtumia. Opinnäytetyössämme olemme käsitelleet synnytystä teorialähtöisesti sekä määritelleet, minkälainen synnytyskulttuuri somaliassa on.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että somaliäitien synnytyskokemukseen vaikutti kielitaidottomuus ja epätietoisuus. Somaliäidit kokivat, etteivät olleet saaneet riittävästi tietoa synnytysprosessista jo raskauden aikana. Moni koki kielitaidottomuuden vaikeuttavan synnytyksen aikana kätilön kanssa kommunikointia. Osa koki juuri kielitaidottomuuden takia jäävänsä ulkopuoliseksi omassa synnytyksessään.
Tutkimustuloksissa ilmeni myös kivun roolin erilaisuus somalialaisessa kulttuurissa. Kipu koetaan somalialaisessa kulttuurissa synninpäästönä ja kivun kestäminen kertoo ihmisen uskosta Jumalaan. Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että somaliäideillä ei juurikaan ollut faktatietoa epiduraalipuudutuksesta synnytyskivun lievittäjänä. Somaliäidit kokivat epiduraalipuudutuksen uhkana fyysiselle terveydelle ja moni koki, ettei voinut tehdä kokonaisvaltaista päätöstä epiduraalipuudutuksen suhteen tiedonpuutteen ja kieliongelman takia.
Avainsanat: Epiduuraalipuudutus, synnytys, synnytyskipu, somaliäiti, transkulttuurinen hoitotyö.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää somaliäitiä soma-liankielellä. Haastattelut nauhoitettiin digitaalisesti. Haastattelun avulla saatu aineisto käännettiin suomeksi ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostettiin kulttuurilähtöisestä hoitotyöhön ja synnytykseen liittyvistä asioista. Kulttuurilähtöisen hoitotyön lähtökohtana käytettiin Leiningerin transkulttuurisen hoitotyön mallia. Synnyttäminen on elämän suurimpia tapahtumia. Opinnäytetyössämme olemme käsitelleet synnytystä teorialähtöisesti sekä määritelleet, minkälainen synnytyskulttuuri somaliassa on.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että somaliäitien synnytyskokemukseen vaikutti kielitaidottomuus ja epätietoisuus. Somaliäidit kokivat, etteivät olleet saaneet riittävästi tietoa synnytysprosessista jo raskauden aikana. Moni koki kielitaidottomuuden vaikeuttavan synnytyksen aikana kätilön kanssa kommunikointia. Osa koki juuri kielitaidottomuuden takia jäävänsä ulkopuoliseksi omassa synnytyksessään.
Tutkimustuloksissa ilmeni myös kivun roolin erilaisuus somalialaisessa kulttuurissa. Kipu koetaan somalialaisessa kulttuurissa synninpäästönä ja kivun kestäminen kertoo ihmisen uskosta Jumalaan. Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että somaliäideillä ei juurikaan ollut faktatietoa epiduraalipuudutuksesta synnytyskivun lievittäjänä. Somaliäidit kokivat epiduraalipuudutuksen uhkana fyysiselle terveydelle ja moni koki, ettei voinut tehdä kokonaisvaltaista päätöstä epiduraalipuudutuksen suhteen tiedonpuutteen ja kieliongelman takia.
Avainsanat: Epiduuraalipuudutus, synnytys, synnytyskipu, somaliäiti, transkulttuurinen hoitotyö.