Hämeen ammattikorkeakoulun ympäristö Second Lifessä
Peltonen, Erika (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218893
Tiivistelmä
Työn taustalla oli Hämeen ammattikorkeakoulun Second Life –alueen keskeneräisyys ja alueen kehittäminen parempaan suuntaan. Työn avulla luotiin selkeä kuva siitä, miten aluetta tulisi jatkojalostaa ja kehittää, jotta se vastaisi opetuksellisia tarpeita ja hyödyttäisi mahdollisimman monia opiskelijoita.
Teoreettisen pohjan työlle antoi sosiaalista mediaa ja verkko-opiskelua käsittelevä kirjallisuus ja aiheesta tehdyt opinnäytetyöt ja artikkelit. Lisäarvoa työlle antoi muiden oppilaitosten Second Life –alueiden tutkiminen. Tutkimuksella kartoitettiin sitä, mitä olennaisia opiskeluun liittyviä välineitä muiden oppilaitosten Second Life –alueilta löytyi. Tutkimuksen pohjalta tehdyn kyselyn vastausten avulla koottiin kokemuksia ja ajatuksia siitä, miten opettajat kokevat Second Lifen ja mitä toivovat siltä tulevaisuudessa. Vastausten avulla tehtiin johtopäätökset siitä, mitä alueelta jatkossa halutaan.
Second Lifeä paljon käyttäneille lähetetyn kyselyn perusteella voitiin todeta, että Second Life kiinnostaa opetusmielessä jossain määrin. Hämeen ammattikorkeakoulun Second Life –alueelta toivottiin selkeästi kehitystä ja sen käytön lisäämiseksi annettiin hyviä kehitysideoita, joita jatkosuunnitelmissa voidaan hyödyntää.
Kyselyn tekohetkellä Second Life ei ollut erityisen käytetty verkko-opetuksellinen oppimisympäristö, vaan opetuskäytössä käytettiin enemmän tutumpia alustoja. Opettajien kokemukset ja toiveet olivat pääasiassa positiivisia, mutta opetuskäytöstä opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opiskelijat eivät kokeneet Second Lifeä erityisen hyödylliseksi opetusvälineeksi erilaisten käyttökohteiden puuttuessa.
Teoreettisen pohjan työlle antoi sosiaalista mediaa ja verkko-opiskelua käsittelevä kirjallisuus ja aiheesta tehdyt opinnäytetyöt ja artikkelit. Lisäarvoa työlle antoi muiden oppilaitosten Second Life –alueiden tutkiminen. Tutkimuksella kartoitettiin sitä, mitä olennaisia opiskeluun liittyviä välineitä muiden oppilaitosten Second Life –alueilta löytyi. Tutkimuksen pohjalta tehdyn kyselyn vastausten avulla koottiin kokemuksia ja ajatuksia siitä, miten opettajat kokevat Second Lifen ja mitä toivovat siltä tulevaisuudessa. Vastausten avulla tehtiin johtopäätökset siitä, mitä alueelta jatkossa halutaan.
Second Lifeä paljon käyttäneille lähetetyn kyselyn perusteella voitiin todeta, että Second Life kiinnostaa opetusmielessä jossain määrin. Hämeen ammattikorkeakoulun Second Life –alueelta toivottiin selkeästi kehitystä ja sen käytön lisäämiseksi annettiin hyviä kehitysideoita, joita jatkosuunnitelmissa voidaan hyödyntää.
Kyselyn tekohetkellä Second Life ei ollut erityisen käytetty verkko-opetuksellinen oppimisympäristö, vaan opetuskäytössä käytettiin enemmän tutumpia alustoja. Opettajien kokemukset ja toiveet olivat pääasiassa positiivisia, mutta opetuskäytöstä opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opiskelijat eivät kokeneet Second Lifeä erityisen hyödylliseksi opetusvälineeksi erilaisten käyttökohteiden puuttuessa.