TAPAHTUMAMARKKINOINTI INTERNETISSÄ : YourEvent-palvelun suunnittelu
Kaihlanen, Milse (2010)
Kaihlanen, Milse
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618430
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan Internetin tarjoamiin markkinointimahdollisuuksiin tapahtumienmarkkinointia ajatellen ja suunnitellaan tapahtumamarkkinointipalvelu YourEvent. Tapahtumat rajattiin yleisötapahtumiin, joihin ei tarvita tietyn organisaation tai ryhmän jäsenyyttä. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Internet-markkinointimenetelmiin tutustuttiin käsitteellis-teoreettisen tutkimuksen avulla. Selvitettiin, miten tapahtumanjärjestäjä voi markkinoida tapahtumiaan Internetissä sekä perinteisin menetelmin että sosiaalisen median avulla. Tämän teorian pohjalta suunniteltiin YourEvent-palvelu, joka sekä hyödyntää jo nykyisiä markkinointimenetelmiä että tuo oman lisänsä markkinointimahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksena on suunniteltu tapahtumamarkkinointipalvelu YourEvent, jonka avulla
tapahtumanjärjestäjä voi suoramarkkinoida tapahtumaansa kävijöille. Palvelun ideana on välittää tieto sähköpostiin niille käyttäjille, jotka ovat ilmaisseensa kiinnostuneisuutensa tapahtumasta käyttäjän profiiliin sekä tapahtuman tietoihin lisättyjen avainsanojen kautta. Näin vältetään käyttäjän saamasta tietoa tapahtumista, jotka eivät ole hänen kiinnostuksensa piirissä. Suoramarkkinoinnin lisäksi tapahtumat näkyvät palvelun sivuilla kaikille kävijöille.
Tapahtumanjärjestäjät voivat hyödyntää opinnäytetyön teoriaa suunnitellessaan tapahtumiensa Internet-markkinointia. YourEvent-palvelua voidaan suunnitelman pohjalta lähteä kehittämään toimivaksi ratkaisuksi sekä jatkokehittää vastaamaan käyttäjien ja tapahtumanjärjestäjien tarpeita.
Internet-markkinointimenetelmiin tutustuttiin käsitteellis-teoreettisen tutkimuksen avulla. Selvitettiin, miten tapahtumanjärjestäjä voi markkinoida tapahtumiaan Internetissä sekä perinteisin menetelmin että sosiaalisen median avulla. Tämän teorian pohjalta suunniteltiin YourEvent-palvelu, joka sekä hyödyntää jo nykyisiä markkinointimenetelmiä että tuo oman lisänsä markkinointimahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksena on suunniteltu tapahtumamarkkinointipalvelu YourEvent, jonka avulla
tapahtumanjärjestäjä voi suoramarkkinoida tapahtumaansa kävijöille. Palvelun ideana on välittää tieto sähköpostiin niille käyttäjille, jotka ovat ilmaisseensa kiinnostuneisuutensa tapahtumasta käyttäjän profiiliin sekä tapahtuman tietoihin lisättyjen avainsanojen kautta. Näin vältetään käyttäjän saamasta tietoa tapahtumista, jotka eivät ole hänen kiinnostuksensa piirissä. Suoramarkkinoinnin lisäksi tapahtumat näkyvät palvelun sivuilla kaikille kävijöille.
Tapahtumanjärjestäjät voivat hyödyntää opinnäytetyön teoriaa suunnitellessaan tapahtumiensa Internet-markkinointia. YourEvent-palvelua voidaan suunnitelman pohjalta lähteä kehittämään toimivaksi ratkaisuksi sekä jatkokehittää vastaamaan käyttäjien ja tapahtumanjärjestäjien tarpeita.