Perehdytyskansio Oulun Sellinalle
Lauhikari, Laila (2010)
Lauhikari, Laila
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518282
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja psykiatrinen hoitotyö
LAILA LAUHIKARI
PEREHDYTTÄMISKANSIO
OULUN HOIVA- JA HYVINVOINTIPALVELUYRITYS SELLINALLE
Opinnäytetyö, 30 sivua + liite 1 ja perehdyttämiskansio 21 sivua.
Ohjaajat: Hannele Paloranta ja Jaana Ågren
30.11.2010
________________________________________________________________________________
Avainsanat: Perehdyttäminen, kotipalvelutyö, laadukas palvelu
Turvallisuuslaki velvoittaa työpaikat perehdyttämään työntekijänsä. Perehdyttämisellä tarkoitetaan uusien työntekijöiden tai siihen verrattavien henkilöiden tutustuttamista organisaatioon ja yrityksen tai vastaavan työtehtäviin, toimintaan, työympäristöön sekä hallintoon. (Työturvallisuuslaki)
Projektityön tavoite oli tehdä tarvetta hyvin kattava ja helppolukuinen, sähköisessä muodossa saatava perehdytyskansio Oulun hoiva- ja hyvinvointipalveluyritys Sellinan uusille työntekijöille. Projekti toteutettiin yhteistyönä Oulun Sellinan ja Kemi-Tornio ammattikorkeakoulun kanssa. Perehdytyskansion tarkoituksena on lisätä henkilökunnan tietoisuutta yrityksestä.
Perehdytyskansion sisältö muotoutui Oulun Sellinan työntekijöiltä kerätyn tarpeen arvioinnin perusteella. Suullinen kysely henkilökunnalle oli toteutettu keväällä 2009.
Sellina Oy:llä on tavoitteena tarjota laadukasta ja hyvää palvelua kotona tapahtuvassa hoidossa, hoivatyössä ja siivouksessa. Osaamisen merkitys kotona suoritetussa työssä on huomattava niin organisaation, työyhteisön kuin työntekijänkin kannalta. Kun työntekijät ovat osaavia, motivoituneita ja sitoutuneita työhönsä, pystyy yritys tarjoamaan asiakaslähtöistä ja laadukasta palvelua. Osaava työntekijä kokee iloa ja varmuutta työssään, mikä auttaa luomaan asiakkaalle kokemuksen työn hyvästä laadusta.
Kunnallisessa työyhteisössä perehdyttämisestä on laadittu suositus, joka on vähimmäisvaatimuksena yrityksen pyrkiessä tuottamaan laadukasta palvelua. Tätä suositusta on käytetty myös tämän perehdytyskansion sisällön mallina. Perehdytyskansion sisältö on jaettu kymmeneen eri osaan, joita ovat: uusien työntekijöiden tervetulotoivotus, yritysinfo, työtä ohjaavat arvot ja toimintaohjeet, kerrontaa työskentelystä Sellinassa, tiedonantoa työsuhteesta, asiakasprosessi tietoa palveluista mitä yritys tuottaa, ohjeita ensiapu- ja vahinkoasioihin, sekä asiakasinfoa. Viimeiseksi kappaleeksi kerättiin työntekijöiltä usein tiedusteltavia asioita. Perehdytyskansiosta oli tarkoitus tehdä tarvetta hyvin kattava.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tuotoksesta eli perehdytyskansiosta työntekijöille. Teoriaosassa käydään läpi perusteita kansioon kerättyihin perehdytettäviin asioihin, projektin sisältöä ja projektin etenemistä. Projekti alkoi lokakuussa 2009 ja päättyi joulukuussa 2010.
KEMI-TORNION AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja psykiatrinen hoitotyö
LAILA LAUHIKARI
PEREHDYTTÄMISKANSIO
OULUN HOIVA- JA HYVINVOINTIPALVELUYRITYS SELLINALLE
Opinnäytetyö, 30 sivua + liite 1 ja perehdyttämiskansio 21 sivua.
Ohjaajat: Hannele Paloranta ja Jaana Ågren
30.11.2010
________________________________________________________________________________
Avainsanat: Perehdyttäminen, kotipalvelutyö, laadukas palvelu
Turvallisuuslaki velvoittaa työpaikat perehdyttämään työntekijänsä. Perehdyttämisellä tarkoitetaan uusien työntekijöiden tai siihen verrattavien henkilöiden tutustuttamista organisaatioon ja yrityksen tai vastaavan työtehtäviin, toimintaan, työympäristöön sekä hallintoon. (Työturvallisuuslaki)
Projektityön tavoite oli tehdä tarvetta hyvin kattava ja helppolukuinen, sähköisessä muodossa saatava perehdytyskansio Oulun hoiva- ja hyvinvointipalveluyritys Sellinan uusille työntekijöille. Projekti toteutettiin yhteistyönä Oulun Sellinan ja Kemi-Tornio ammattikorkeakoulun kanssa. Perehdytyskansion tarkoituksena on lisätä henkilökunnan tietoisuutta yrityksestä.
Perehdytyskansion sisältö muotoutui Oulun Sellinan työntekijöiltä kerätyn tarpeen arvioinnin perusteella. Suullinen kysely henkilökunnalle oli toteutettu keväällä 2009.
Sellina Oy:llä on tavoitteena tarjota laadukasta ja hyvää palvelua kotona tapahtuvassa hoidossa, hoivatyössä ja siivouksessa. Osaamisen merkitys kotona suoritetussa työssä on huomattava niin organisaation, työyhteisön kuin työntekijänkin kannalta. Kun työntekijät ovat osaavia, motivoituneita ja sitoutuneita työhönsä, pystyy yritys tarjoamaan asiakaslähtöistä ja laadukasta palvelua. Osaava työntekijä kokee iloa ja varmuutta työssään, mikä auttaa luomaan asiakkaalle kokemuksen työn hyvästä laadusta.
Kunnallisessa työyhteisössä perehdyttämisestä on laadittu suositus, joka on vähimmäisvaatimuksena yrityksen pyrkiessä tuottamaan laadukasta palvelua. Tätä suositusta on käytetty myös tämän perehdytyskansion sisällön mallina. Perehdytyskansion sisältö on jaettu kymmeneen eri osaan, joita ovat: uusien työntekijöiden tervetulotoivotus, yritysinfo, työtä ohjaavat arvot ja toimintaohjeet, kerrontaa työskentelystä Sellinassa, tiedonantoa työsuhteesta, asiakasprosessi tietoa palveluista mitä yritys tuottaa, ohjeita ensiapu- ja vahinkoasioihin, sekä asiakasinfoa. Viimeiseksi kappaleeksi kerättiin työntekijöiltä usein tiedusteltavia asioita. Perehdytyskansiosta oli tarkoitus tehdä tarvetta hyvin kattava.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tuotoksesta eli perehdytyskansiosta työntekijöille. Teoriaosassa käydään läpi perusteita kansioon kerättyihin perehdytettäviin asioihin, projektin sisältöä ja projektin etenemistä. Projekti alkoi lokakuussa 2009 ja päättyi joulukuussa 2010.