Asiakastyytyväisyystutkimus kabinettilounaista Fazer Amican ravintola Runsorellaan ja Wärtsilä Cityyn
Kalliomäki, Maria (2010)
Kalliomäki, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kabinettitilauksien kysynnän vähäisyyttä Fazer Amican (Fazer Food Services) ravintola Runsorellassa ja ravintola Wärtsilä Cityssä. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväiset asiakkaat ovat lounaisiin kabinetissa ja voisiko kysynnän puutteella olla tekemistä asiakkaiden tyytymättömyydestä johonkin osaan kabinettilounaita. Kummatkin ravintolat sijaitsevat Vaasassa ja toimivat Wärtsilän henkilökunnan ruokaloina. Kabinetteja käytetään pääasiassa edustuskäytössä, mihin menut ja tila tulee varata etukäteen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla eli tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselylomakkeessa otettiin huomioon koko kokonaisuus kabinettilounaista, ruoan laatu, valikoima ja hinta, palvelu, ruokailutila sekä markkinointi, että saataisiin monipuolisesti tietoa mielipiteistä. Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2010. Kyselylomake oli täytettävissä kummankin ravintolan ruokasalissa. Lomakkeiden vastaukset syötettiin SPSS tilasto-ohjelmaan, minkä avulla tulokset analysoitiin. Tulosten perusteella tarkoituksena on saada selville kehittämiskohteet ja tämän avulla saada palvelua parempaan suuntaan.
Kyselyn tulokset jakaantuivat epätasaisesti ravintoloiden kesken. Wärtsilä Citystä saatiin yksi vastaus. Tämän vuoksi tuloksissa ei eritellä kyselyjen tuloksia ravintoloiden kesken. Vastausprosentti oli alhainen. Täyttämättä jättämiseen asiakkaat kertoivat syyksi kiireen ja lomakkeen pituuden. Tuloksista selvisi, että markkinoinnissa ja menuissa olisi kehitettävää. Kabinettilounaiden tulisi olla kiireisille asiakkaille nopeampia. Kabinettilounaiden tyytyväisyyttä olisi hyvä seurata jatkuvalla asiakastyytyväisyystutkimuksilla, että palvelu pysyisi näin tasaisen laadukkaana. Tuloksista saadaan suuntaa kehittämiselle, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla eli tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselylomakkeessa otettiin huomioon koko kokonaisuus kabinettilounaista, ruoan laatu, valikoima ja hinta, palvelu, ruokailutila sekä markkinointi, että saataisiin monipuolisesti tietoa mielipiteistä. Tutkimus suoritettiin lokakuussa 2010. Kyselylomake oli täytettävissä kummankin ravintolan ruokasalissa. Lomakkeiden vastaukset syötettiin SPSS tilasto-ohjelmaan, minkä avulla tulokset analysoitiin. Tulosten perusteella tarkoituksena on saada selville kehittämiskohteet ja tämän avulla saada palvelua parempaan suuntaan.
Kyselyn tulokset jakaantuivat epätasaisesti ravintoloiden kesken. Wärtsilä Citystä saatiin yksi vastaus. Tämän vuoksi tuloksissa ei eritellä kyselyjen tuloksia ravintoloiden kesken. Vastausprosentti oli alhainen. Täyttämättä jättämiseen asiakkaat kertoivat syyksi kiireen ja lomakkeen pituuden. Tuloksista selvisi, että markkinoinnissa ja menuissa olisi kehitettävää. Kabinettilounaiden tulisi olla kiireisille asiakkaille nopeampia. Kabinettilounaiden tyytyväisyyttä olisi hyvä seurata jatkuvalla asiakastyytyväisyystutkimuksilla, että palvelu pysyisi näin tasaisen laadukkaana. Tuloksista saadaan suuntaa kehittämiselle, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole.