Steampo : Eli lautapelisuunnittelun lyhyt oppimäärä
Aartolahti, Petteri; Kankainen, Ville (2010)
Aartolahti, Petteri
Kankainen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017851
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää lautapelisuunnittelun työvaiheita, suunnitella toimiva lautapelikonsepti sekä toteuttaa sen pohjalta pelattava prototyyppi. Lisäksi kirjallisen osuuden tavoitteena oli saada aikaiseksi opas lautapelisuunnittelusta kiinnostuneille.
Työn teoriapohja käsittelee pelin määritelmiä, lautapelien ominaisuuksia sekä pelisuunnitteluprosessin etenemistä vaihe vaiheelta. Tekstiosuus paneutuu myös prototyyppien suunnitteluun ja toteutukseen sekä pelitestaamisen niin teorian kuin käytännönkin kannalta.
Työprosessi opetti lautapelisuunnittelun perusteet sekä selvensi pelimekaniikkojen taustalla piileviä lainalaisuuksia. Työvaiheiden läpikäynti opetti hahmottamaan suunnitteluprosessin kokonaisuuden kannalta tärkeitä asioita ja auttoi arvioimaan tällaisen projektin vaatimaa työmäärää. Lopputuloksena syntyi Steampo-lautapelin prototyyppi, joka on pelattava alusta loppuun, sekä tämä kirjallinen osuus.
Työn teoriapohja käsittelee pelin määritelmiä, lautapelien ominaisuuksia sekä pelisuunnitteluprosessin etenemistä vaihe vaiheelta. Tekstiosuus paneutuu myös prototyyppien suunnitteluun ja toteutukseen sekä pelitestaamisen niin teorian kuin käytännönkin kannalta.
Työprosessi opetti lautapelisuunnittelun perusteet sekä selvensi pelimekaniikkojen taustalla piileviä lainalaisuuksia. Työvaiheiden läpikäynti opetti hahmottamaan suunnitteluprosessin kokonaisuuden kannalta tärkeitä asioita ja auttoi arvioimaan tällaisen projektin vaatimaa työmäärää. Lopputuloksena syntyi Steampo-lautapelin prototyyppi, joka on pelattava alusta loppuun, sekä tämä kirjallinen osuus.