Ennakkotehtävä skitsofreniasta sairaanhoitajaopiskelijoille
Kouki, Mari; Kontra, Maaret; Niemonen, Minna (2010)
Kouki, Mari
Kontra, Maaret
Niemonen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917638
Tiivistelmä
Hankkeen tarkoituksena on luoda ennakkotehtävä skitsofreniasta sairaanhoitajaopiskelijoille. Ennakkotehtävän tavoitteena on johdattaa opiskelijat skitsofrenia-aiheeseen. Tehtävän kysymysten avulla kartoitetaan opiskelijoiden tietotasoa ja autetaan opiskelijoita tiedostamaan omat asenteensa skitsofreniaa kohtaan. Ennakkotehtävään laaditut vastaukset antavat opiskelijoille tutkittua tietoa skitsofreniasta. Skitsofrenia on vakava mielenterveyshäiriö, joka alkaa tyypillisesti nuoruusiässä. Skitsofrenia johtaa usein syrjäytymiseen, naimattomuuteen, alhaiseen sosiaaliseen asemaan ja varhaiseen eläköitymiseen. Psykiatrinen sairaus on altis leimaantumiselle ja siihen liittyy usein ennakkoluuloja.
Ennakkotehtävä toteutettiin yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun mielenterveysopintojen opettajan kanssa. Ennakkotehtävän laatimiseksi suoritettiin kysely sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, joista suurin osa oli sairaanhoitajaopiskelijoita. Kyselyn tuloksia käytettiin apuna ennakkotehtävän kysymysten suunnittelussa. Laajan teoriatiedon pohjalta laadittiin ennakkotehtävän kysymykset sekä vastauk-set. Ennakkotehtävä testattiin pienellä testiryhmällä kysymysten ja vastausten ymmärrettävyyden ja yksiselitteisyyden varmistamiseksi. Ennakkotehtävää muo-kattiin testiryhmältä saadun palautteen perusteella ja toteutetaan verkossa Webropol-ohjelmalla.
Ennakkotehtävä voidaan ottaa käyttöön heti sen valmistuttua marraskuussa 2010. Mielenterveysopintojen opettajien on tarkoitus hyödyntää ennakkotehtävää eräänä opetusmuotona käytettävän pbl-opetuksen yhteydessä. Ennakkotehtävän avulla on mahdollista muokata mielenterveysopintojen toteutusta opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi.
Ennakkotehtävä toteutettiin yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun mielenterveysopintojen opettajan kanssa. Ennakkotehtävän laatimiseksi suoritettiin kysely sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, joista suurin osa oli sairaanhoitajaopiskelijoita. Kyselyn tuloksia käytettiin apuna ennakkotehtävän kysymysten suunnittelussa. Laajan teoriatiedon pohjalta laadittiin ennakkotehtävän kysymykset sekä vastauk-set. Ennakkotehtävä testattiin pienellä testiryhmällä kysymysten ja vastausten ymmärrettävyyden ja yksiselitteisyyden varmistamiseksi. Ennakkotehtävää muo-kattiin testiryhmältä saadun palautteen perusteella ja toteutetaan verkossa Webropol-ohjelmalla.
Ennakkotehtävä voidaan ottaa käyttöön heti sen valmistuttua marraskuussa 2010. Mielenterveysopintojen opettajien on tarkoitus hyödyntää ennakkotehtävää eräänä opetusmuotona käytettävän pbl-opetuksen yhteydessä. Ennakkotehtävän avulla on mahdollista muokata mielenterveysopintojen toteutusta opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi.