Avoin päiväkoti lapsiperheiden kohtaamispaikkana : Vanhempien kokemuksia Seinäjoen avoimesta päiväkodista
Salomaa, Hanna; Supperi, Mervi (2010)
Salomaa, Hanna
Supperi, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys avoimella päiväkodilla on lapsiperheiden elämässä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää vanhempien kokemuksia avoimesta päiväkodista, millainen merkitys paikalla on vertaistuen tarjoajana, miten vanhemmuuden tukeminen näyttäytyy avoimessa päiväkodissa ja minkä vuoksi vanhemmat ja alle kouluikäiset lapset käyvät avoimessa päiväkodissa.
Työmme teoreettinen viitekehys koostuu avoimista varhaiskasvatuspalveluista, ennaltaehkäisevästä lastensuojelusta ja vanhemmuudesta, jotka vielä sisältävät aiheeseemme ja tutkimukseemme liittyviä alaotsikoita. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Toteutimme haastattelut ryhmähaastatteluina, haastattelemalla avoimessa päiväkodissa käyviä äitejä. Haastattelut suoritettiin kahden, kolmen hengen ryhmissä ja yhteensä haastateltavia kertyi 11.
Tutkimustulosten mukaan avoimella päiväkodilla on suuri merkitys lapsiperheiden arjessa. Avoin päiväkoti koetaan tärkeänä paikkana, koska se tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet saada vertaistukea ja sosiaalisia kontakteja. Avoimen päiväkodin avulla perhe voi irtautua arjesta. Haastateltavat kokivat avoimella päiväkodilla olleen hyvät vaikutukset myös lasten kannalta, sillä he saavat avoimessa esimakua päivähoidosta, leikkiseuraa muista samanikäisistä lapsista ja mahdollisuuden saada virikkeitä. Lisäksi avoimella päiväkodilla näyttää olevan suuri merkitys vanhemmuuden tukemisessa.
Avainsanat: Avoin varhaiskasvatus, avoin päiväkoti, vanhemmuuden tukeminen, vertaistuki
Työmme teoreettinen viitekehys koostuu avoimista varhaiskasvatuspalveluista, ennaltaehkäisevästä lastensuojelusta ja vanhemmuudesta, jotka vielä sisältävät aiheeseemme ja tutkimukseemme liittyviä alaotsikoita. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua. Toteutimme haastattelut ryhmähaastatteluina, haastattelemalla avoimessa päiväkodissa käyviä äitejä. Haastattelut suoritettiin kahden, kolmen hengen ryhmissä ja yhteensä haastateltavia kertyi 11.
Tutkimustulosten mukaan avoimella päiväkodilla on suuri merkitys lapsiperheiden arjessa. Avoin päiväkoti koetaan tärkeänä paikkana, koska se tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet saada vertaistukea ja sosiaalisia kontakteja. Avoimen päiväkodin avulla perhe voi irtautua arjesta. Haastateltavat kokivat avoimella päiväkodilla olleen hyvät vaikutukset myös lasten kannalta, sillä he saavat avoimessa esimakua päivähoidosta, leikkiseuraa muista samanikäisistä lapsista ja mahdollisuuden saada virikkeitä. Lisäksi avoimella päiväkodilla näyttää olevan suuri merkitys vanhemmuuden tukemisessa.
Avainsanat: Avoin varhaiskasvatus, avoin päiväkoti, vanhemmuuden tukeminen, vertaistuki