Näkökulmia oppimiseen ja motivaatioon videopelien avulla
Vainionpää, Antti (2010)
Vainionpää, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016355
Tiivistelmä
Tässä lopputyössä tarkastellaan teorioiden ja näkökulmien pohjalta toteutuvaa ja käytän-nöllistä oppimista ja motivaatiota teoriana, prosessina ja käytännöllisenä hyötynä interaktiivisten laitteiden ja videopelien avustamana. Tärkeimmät teoriat ovat erilaiset peliteoriat, leikkiteoriat, motivaatioteoriat, moderni psykologia, semiotiikka, pedagogiikka ja historiakulttuuriset teoriat. Lopputyön ohessa tehty kokeellinen opetuksellinen peli PolSim toimii teorioiden käytännön havainnollistamisen välineenä, jonka avulla eri teorioita voidaan yrittää tehdä toteen myös useissa eri ohjelmoinnin vaiheissa, kuten suunnittelussa, toteutuksessa, tutkimuksessa, markkinoinnissa ja kehittämisessä. Lopputyö etenee kokoavasti. Määrittelen ensiksi määritelmän peleille ja pelaamiselle. Pelimääritelmien pohjalta yhdistetään pelit pelaamisen psykologisiin tarkastelutapoihin. Erityisen merkittäviä tekijöitä oppimisessa ovat oppijan motivaatio sekä tavat opettaa sisältöä oppijoille. Erityisesti Huizingan leikkiteorioiden pohjalta löytyy yhteys motivaatioteorioihin ja korkean motivaation tasoihin. Leikillisyys osoittautuu tärkeäksi elementiksi, minkä vuoksi videopelaaminen voi olla sekä hyvin motivoivaa että parantaa oppimista huomattavasti. Semiotiikan, historiakulttuurin, leikkiteorioiden ja pedagogiikan avulla sisällön oppimisen eri muodot tuodaan esille kaikessa rikkaudessaan. Erityisesti semiotiikan näkökulmasta voidaan todeta klassisen akateemisen kouluissa käytetyn opetusmetodiikan olevan näihin verrattuna ajastaan jäljessä ja tehotonta. Katsaus interaktiivisen median ja videopelaamisen hyödyntämisessä Suomessa ja maailmalla toteaa kehityksen olevan väistämätön tulevaisuuden opetusmuodoissa, vaikkakin toisaalta vielä käytännöllisesti lapsen kengissä.