Choosing target markets for innovative new technology : Case: Biogas Company
Hartikainen, Inka (2010)
Hartikainen, Inka
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016347
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aiheena on kohdemarkkinakartoitus perustettavalle biokaasu yritykselle.
Työn tarkoituksena on kartoittaa potentiaalisia kohdemarkkinoita ja tutkia toimeksiantajan markkinaintuition luotettavuutta. Markkinoiden potentiaalisuuden määrittämisessä on käytetty valittujen maiden maatilojen lukumäärää ja biokaasukäytäntöjä, painopisteenä erilaiset tukijärjestelmät. Samalla on tarkoitus luoda pohja perusteellisemmalle markkina-analyysille.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kerätyn tiedon pohjautuessa jo olemassa oleviin tietoihin. Tutkimuksesta voidaan siis käyttää nimeä kirjoituspöytätutkimus, desk research. Tukea sekundääriselle tiedolle on haettu toimeksiantajan teema-haastatteluilla, joilla on selvitetty yrityksen tarpeita ja näkemyksiä työn eri vaiheissa. Kohdemarkkinoiden määrästä johtuen tutkimus jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa markkinoita tutkittiin pelkästään maatilojen lukumäärän perusteella. Maista kolme valittiin tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa keskityttiin erityisesti tukijärjestelmiin.
Toiseen vaiheeseen valitut kolme maata ovat: Suomi, Saksa ja Tanska. Tutkimuksen tulokset osoittavat markkinaintuition pitävän paikkansa, jokainen tutkituista markkinoista voidaan määritellä prospektiiviseksi.
Case yrityksen suositellaan tutkivan kotimaisia markkinoita tarkemmin, jonka jälkeen jatkotutkimukset ja laajentuminen ulkomaille ovat ajankohtaisia.
Työn tarkoituksena on kartoittaa potentiaalisia kohdemarkkinoita ja tutkia toimeksiantajan markkinaintuition luotettavuutta. Markkinoiden potentiaalisuuden määrittämisessä on käytetty valittujen maiden maatilojen lukumäärää ja biokaasukäytäntöjä, painopisteenä erilaiset tukijärjestelmät. Samalla on tarkoitus luoda pohja perusteellisemmalle markkina-analyysille.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kerätyn tiedon pohjautuessa jo olemassa oleviin tietoihin. Tutkimuksesta voidaan siis käyttää nimeä kirjoituspöytätutkimus, desk research. Tukea sekundääriselle tiedolle on haettu toimeksiantajan teema-haastatteluilla, joilla on selvitetty yrityksen tarpeita ja näkemyksiä työn eri vaiheissa. Kohdemarkkinoiden määrästä johtuen tutkimus jaettiin kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa markkinoita tutkittiin pelkästään maatilojen lukumäärän perusteella. Maista kolme valittiin tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa keskityttiin erityisesti tukijärjestelmiin.
Toiseen vaiheeseen valitut kolme maata ovat: Suomi, Saksa ja Tanska. Tutkimuksen tulokset osoittavat markkinaintuition pitävän paikkansa, jokainen tutkituista markkinoista voidaan määritellä prospektiiviseksi.
Case yrityksen suositellaan tutkivan kotimaisia markkinoita tarkemmin, jonka jälkeen jatkotutkimukset ja laajentuminen ulkomaille ovat ajankohtaisia.