Ikäihminen palvelujen käyttäjänä : Yli 65-vuotiaiden lohjalaisten palvelutarveselvitys
Manninen, Essi; Mäkelä, Riikka (2010)
Manninen, Essi
Mäkelä, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916088
Tiivistelmä
Tämän toimintakeskeisen opinnäytetyön aiheena oli tuottaa Lohjan kaupungille palvelutarveselvitys, koska Lohjan kaupunki haluaa kehittää palvelujaan enemmän yli 65-vuotiaiden lohjalaisten tarpeita vastaaviksi. Tutkimusongelmana oli selvittää kohderyhmän palvelujen tyytyväisyys- ja käyttöaste. Lisäksi selvitettiin vastaajiksi valikoituneiden taustatiedot, heidän tämän hetkinen terveydentilansa, kyky selviytyä arjen askareista sekä heidän tietotekninen osaamisasteensa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruuvälineenä käytettiin kyselylomaketta, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeet lähetettiin Lohjan kuuteen eri kaupunginosaan, jotka olivat Lohjan keskusta, Ojamo, Virkkala, Nummentausta, Ventelä ja Routio. Yhteensä näillä alueilla asuu noin 5000 yli 65-vuotiasta henkilöä. Otantaan valikoitui vajaa 500 henkilöä, joka vastaa noin kymmentä prosenttia kaikista näillä alueilla asuvista yli 65-vuotiaista henkilöistä. Vastauksia saatiin yhteensä 171 kappaletta, joten vastausprosentti oli tällöin noin 35 prosenttia.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että Lohjan kaupungin tarjoamiin palveluihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä, mutta julkiset terveyspalvelut herättivät vastaajien keskuudessa tyytymättömyyttä. Kohderyhmän tietotekniikan käyttö ja verkossa asiointi oli huomattavan vähäistä.
Kyselyn tuloksia on tarkoitus hyödyntää Lohjan kaupungin palvelutarjonnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Tarkoituksena oli myös selvittää, tuottaako tutkimus uudenlaisia palveluinnovaatioita alueelle.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää toisessa opinnäytetyössä, joka toteutetaan Leppävaaran Laurea-ammattikorkeakoulussa ajalla 2010–2011. Opinnäytetyössä perehdytään vanhusten palveluihin ja kehitetään niitä sopivimmiksi ja helppokäyttöisimmiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruuvälineenä käytettiin kyselylomaketta, joka koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä. Kyselylomakkeet lähetettiin Lohjan kuuteen eri kaupunginosaan, jotka olivat Lohjan keskusta, Ojamo, Virkkala, Nummentausta, Ventelä ja Routio. Yhteensä näillä alueilla asuu noin 5000 yli 65-vuotiasta henkilöä. Otantaan valikoitui vajaa 500 henkilöä, joka vastaa noin kymmentä prosenttia kaikista näillä alueilla asuvista yli 65-vuotiaista henkilöistä. Vastauksia saatiin yhteensä 171 kappaletta, joten vastausprosentti oli tällöin noin 35 prosenttia.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että Lohjan kaupungin tarjoamiin palveluihin oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä, mutta julkiset terveyspalvelut herättivät vastaajien keskuudessa tyytymättömyyttä. Kohderyhmän tietotekniikan käyttö ja verkossa asiointi oli huomattavan vähäistä.
Kyselyn tuloksia on tarkoitus hyödyntää Lohjan kaupungin palvelutarjonnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Tarkoituksena oli myös selvittää, tuottaako tutkimus uudenlaisia palveluinnovaatioita alueelle.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää toisessa opinnäytetyössä, joka toteutetaan Leppävaaran Laurea-ammattikorkeakoulussa ajalla 2010–2011. Opinnäytetyössä perehdytään vanhusten palveluihin ja kehitetään niitä sopivimmiksi ja helppokäyttöisimmiksi.