Sähköinen perehdyttämiskansio : case Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä
Heinonen, Heidi (2010)
Heinonen, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112715944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymälle perehdyttämiskansio, joka on jatkossa käytössä kaikissa organisaatioyksiköissä perehdyttämisen yleisohjeena. Toimeksiantaja halusi, että perehdyttämiskansio
tehdään sähköiseen muotoon, jotta tieto on ajasta ja paikasta riippumatta helposti saatavilla, jaettavissa sekä päivitettävissä. Perehdyttämiskansion sisältö koottiin
Moodleen pääosin linkittämällä yksittäisiä työohjeita perehdyttämistä tukevaksi kokonaisuudeksi. Tätä yleisohjetta täsmennettiin yksikkökohtaisilla aineistoilla ja tehtäväkohtaisilla ohjeilla.
Perehdyttämiskansion kokoaminen aloitettiin vertailemalla erityyppisten organisaatioiden perehdyttämiskäytäntöjä ja haastattelemalla uusimpia tulokkaita. Lisäksi edellisen lukuvuoden aikana aloittaneille työntekijöille tehtiin perehdyttämisen arviointikysely.
Perehdyttämiskansiossa on tietoa organisaatiosta, työyhteisöstä ja -ympäristöstä sekä yksiköistä, jotta perehdytettävän on helpompi hahmottaa oman yksikön ja
työtehtävän liittyminen koko organisaation toimintaan. Työsuhdeasiat ja henkilöstöpalveluihin liittyvä aineisto tukevat perehdytettävän henkilökohtaista ohjausta ja ovat helposti löydettävissä, kun niitä tarvitsee. Työtehtävästä riippumatta yleishallinto ja tietotekniikka sekä eri järjestelmät tukipalveluineen liittyvät keskeisesti perehdyttämiseen. Perehdyttämiskansioon liitettiin lisäksi keskeisimmät tehtäväkohtaiset asiat opetus-, projekti ja esimiestehtävissä toimivia työntekijöitä varten.
Perehdyttäminen perustuu vuorovaikutteisuuteen ja siksi perehdyttämiskansioon lisättiin palautekysely. Työntekijät arvioivat omaa perehdyttämistään ja siihen liittyviä
toimintoja, ja saadun palautteen avulla organisaation koko perehdyttämisprosessia kehitetään edelleen.
tehdään sähköiseen muotoon, jotta tieto on ajasta ja paikasta riippumatta helposti saatavilla, jaettavissa sekä päivitettävissä. Perehdyttämiskansion sisältö koottiin
Moodleen pääosin linkittämällä yksittäisiä työohjeita perehdyttämistä tukevaksi kokonaisuudeksi. Tätä yleisohjetta täsmennettiin yksikkökohtaisilla aineistoilla ja tehtäväkohtaisilla ohjeilla.
Perehdyttämiskansion kokoaminen aloitettiin vertailemalla erityyppisten organisaatioiden perehdyttämiskäytäntöjä ja haastattelemalla uusimpia tulokkaita. Lisäksi edellisen lukuvuoden aikana aloittaneille työntekijöille tehtiin perehdyttämisen arviointikysely.
Perehdyttämiskansiossa on tietoa organisaatiosta, työyhteisöstä ja -ympäristöstä sekä yksiköistä, jotta perehdytettävän on helpompi hahmottaa oman yksikön ja
työtehtävän liittyminen koko organisaation toimintaan. Työsuhdeasiat ja henkilöstöpalveluihin liittyvä aineisto tukevat perehdytettävän henkilökohtaista ohjausta ja ovat helposti löydettävissä, kun niitä tarvitsee. Työtehtävästä riippumatta yleishallinto ja tietotekniikka sekä eri järjestelmät tukipalveluineen liittyvät keskeisesti perehdyttämiseen. Perehdyttämiskansioon liitettiin lisäksi keskeisimmät tehtäväkohtaiset asiat opetus-, projekti ja esimiestehtävissä toimivia työntekijöitä varten.
Perehdyttäminen perustuu vuorovaikutteisuuteen ja siksi perehdyttämiskansioon lisättiin palautekysely. Työntekijät arvioivat omaa perehdyttämistään ja siihen liittyviä
toimintoja, ja saadun palautteen avulla organisaation koko perehdyttämisprosessia kehitetään edelleen.