Tutkimus meikkaajan markkinointiviestinnän keinoista
Parviainen, Johanna (2010)
Parviainen, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615897
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää markkinointiviestinnän keinoja, joista on hyötyä yksityisen meikkaajan yritystoiminnalle. Markkinointia suunnitellessa on tärkeä tietää kohderyhmän käyttäytymistä meikkauspalvelujen potentiaalisina asiakkaina. Työssä etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mistä kuluttajat etsivät tietoa meikkauspalveluista? Minkälaisiin tilaisuuksiin ja kuinka usein he käyttävät meikkauspalveluita? Miten heidät saisi käyttämään enemmän meikkauspalveluita? Millä perusteella he valitsevat meikkaajan suuresta tarjonnasta? Tärkeimpänä kysymyksenä nämä kiteyttäen on kuitenkin: miten meikkaaja tavoittaisi asiakkaat parhaiten?
Työn teoriaosuudessa käsitellään palveluyritystä, kulutuskäyttäytymistä palveluiden ostajina ja markkinointiviestintää. Internet on tärkeä tiedonhakulähde yhä useammalla kuluttajalla, joten yrityksen markkinointiviestintä Internetissä on omana aihealueena tässä työssä. Työn tutkimusongelmaa tutkittiin kyselylomakkeella kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselyn kohderyhmänä olivat kaikenikäiset naiset; niin naiset, jotka käyttävät meikkaajan palveluita kuin myös naiset, jotka eivät ole ikinä käyttäneet meikkaajan palveluita. Vastauksia saatiin 45 kappaletta.
Tutkimustuloksista havaittiin, että meikkauspalveluja tiedustellaan useimmin ystäviltä, mutta usein myös Internetin hakukoneista. Vastaajista lähes kaikki käyttävät meikkauspalveluita harvemmin kuin kerran vuodessa tai eivät käytä meikkauspalveluita koskaan. Edulliset hinnat houkuttelisivat suurta osaa vastaajista käyttämään meikkauspalveluja enemmän. Useimmat vastaajat menisivät enemmin kauneushoitolaan tai myymälään meikattavaksi, mutta hieman yli puolet vastaajista ei koe meikkauspalvelujen hakemista yksityiseltä yrittäjältä vaikeana.
Tuloksista voidaan päätellä, mitkä ovat hyviä markkinointiviestinnän välineitä meikkaajan yritystoiminnassa. Kilpailussa kauneushoitoloita ja myymälöitä vastaan yksityisen meikkaajan olisi tärkeä saada palveluistaan helposti lähestyttäviä. Palveluiden ostoon sisältyy kuluttajien mielestä usein suurempi riski kuin tavaroiden ostoon, joten palveluiden erityispiirteiden tunteminen ja niiden hyväksi käyttäminen antavat yrittäjälle välineitä tehokkaaseen markkinointiviestintään.
Työn teoriaosuudessa käsitellään palveluyritystä, kulutuskäyttäytymistä palveluiden ostajina ja markkinointiviestintää. Internet on tärkeä tiedonhakulähde yhä useammalla kuluttajalla, joten yrityksen markkinointiviestintä Internetissä on omana aihealueena tässä työssä. Työn tutkimusongelmaa tutkittiin kyselylomakkeella kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselyn kohderyhmänä olivat kaikenikäiset naiset; niin naiset, jotka käyttävät meikkaajan palveluita kuin myös naiset, jotka eivät ole ikinä käyttäneet meikkaajan palveluita. Vastauksia saatiin 45 kappaletta.
Tutkimustuloksista havaittiin, että meikkauspalveluja tiedustellaan useimmin ystäviltä, mutta usein myös Internetin hakukoneista. Vastaajista lähes kaikki käyttävät meikkauspalveluita harvemmin kuin kerran vuodessa tai eivät käytä meikkauspalveluita koskaan. Edulliset hinnat houkuttelisivat suurta osaa vastaajista käyttämään meikkauspalveluja enemmän. Useimmat vastaajat menisivät enemmin kauneushoitolaan tai myymälään meikattavaksi, mutta hieman yli puolet vastaajista ei koe meikkauspalvelujen hakemista yksityiseltä yrittäjältä vaikeana.
Tuloksista voidaan päätellä, mitkä ovat hyviä markkinointiviestinnän välineitä meikkaajan yritystoiminnassa. Kilpailussa kauneushoitoloita ja myymälöitä vastaan yksityisen meikkaajan olisi tärkeä saada palveluistaan helposti lähestyttäviä. Palveluiden ostoon sisältyy kuluttajien mielestä usein suurempi riski kuin tavaroiden ostoon, joten palveluiden erityispiirteiden tunteminen ja niiden hyväksi käyttäminen antavat yrittäjälle välineitä tehokkaaseen markkinointiviestintään.