Luonnon ja musiikin fuusio : Äänimaiseman suunnittelu tilaan
Anttila, Janne (2010)
Anttila, Janne
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615785
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osasta. Toiminnallisena osana on verotoimiston asiakastilaan tekemäni 25 minuutin pituinen äänite. Työharjoittelun aikana ehdotin verojohtajalle ideaa äänimaailman suunnittelusta asiakastilaan. Ongelmana oli asiakkaiden salaisuuden säilyminen asiakaspalvelutilanteessa. Äänite peittäisi alleen vaimean keskustelun ja lisäisi samalla asiakastilan viihtyvyyttä.
Selvitän erilaisten termien merkityksen, jotta äänittämisen ja miksaamisen prosessi hahmottuisi lukijalle paremmin teoreettisella tasolla. Etenen kronologisessa järjestyksessä kenttä-äänityksessä äänisignaalin kaappauksesta jälkituotantoon aina äänen miksaamiseen asti. Sävellysosuus tulee ennen lopullista äänten miksaamista. Käsittelen muun muassa kenttäosuuden haasteita, stereofoniatekniikoita, akustiikkaa, psykoakustiikkaa ja signaalin työstössä audiosekvensseriohjelman sekä virtuaalisen studion käyttöä. Lopullinen äänite on monoraita, mutta stereoääni ja stereotekniikat ovat hyvin keskeisiä ja jokapäiväisiä asioita luontoäänittäjälle, joten tuon ne esille opinnäytetyössäni lyhyehkösti.
Pyrin opinnäytetyössäni kuvaamaan projektin etenemistä vaihe vaiheelta. Miten saadaan hyvää ääntä aikaiseksi, millä laitteistolla ja lopuksi, miten sävellys ja äänimaisema rakennetaan sekä istutetaan yhteen? Työstäni hyötyvät tulevaisuudessa kaikki äänisuunnittelua ja äänittämistä opiskelevat.
Äänite sisältää ääniä Suomen luonnosta sekä instrumentaalisia osuuksia noin kahden minuutin välein. Äänitteen teemana on kesä ja osittain syksy, ja se on äänitetty Kemin, Tornion, Posion ja Espoon lähimaastoissa.
Selvitän erilaisten termien merkityksen, jotta äänittämisen ja miksaamisen prosessi hahmottuisi lukijalle paremmin teoreettisella tasolla. Etenen kronologisessa järjestyksessä kenttä-äänityksessä äänisignaalin kaappauksesta jälkituotantoon aina äänen miksaamiseen asti. Sävellysosuus tulee ennen lopullista äänten miksaamista. Käsittelen muun muassa kenttäosuuden haasteita, stereofoniatekniikoita, akustiikkaa, psykoakustiikkaa ja signaalin työstössä audiosekvensseriohjelman sekä virtuaalisen studion käyttöä. Lopullinen äänite on monoraita, mutta stereoääni ja stereotekniikat ovat hyvin keskeisiä ja jokapäiväisiä asioita luontoäänittäjälle, joten tuon ne esille opinnäytetyössäni lyhyehkösti.
Pyrin opinnäytetyössäni kuvaamaan projektin etenemistä vaihe vaiheelta. Miten saadaan hyvää ääntä aikaiseksi, millä laitteistolla ja lopuksi, miten sävellys ja äänimaisema rakennetaan sekä istutetaan yhteen? Työstäni hyötyvät tulevaisuudessa kaikki äänisuunnittelua ja äänittämistä opiskelevat.
Äänite sisältää ääniä Suomen luonnosta sekä instrumentaalisia osuuksia noin kahden minuutin välein. Äänitteen teemana on kesä ja osittain syksy, ja se on äänitetty Kemin, Tornion, Posion ja Espoon lähimaastoissa.