"Ne vie sydämen sitten mennessään." : Aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi päiväkodin työntekijän näkökulmasta
Kurkela, Annina; Järviluoma, Anna (2010)
Kurkela, Annina
Järviluoma, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen tukemista päiväkodissa työntekijän näkökulmasta. Opinnäytetyö keskittyy lapsen normaalista kehityksestä poikkeavaan aggressiiviseen käyttäytymiseen ja miten puuttua siihen arjen keinojen kautta. Tavoitteena on tuoda kyseinen ilmiö näkyvämmäksi sosionomin (AMK) työkentällä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, joka koostui kahdesta eri osasta. Haastattelu aloitettiin strukturoidulla parihaastattelulla, jota seurasi vapaamuotoinen kirjallinen osio. Haastatteluun osallistui kuusi työntekijää Tampereen alueen erityispäivähoitoryhmistä.
Aggressiivisen käyttäytymisen taustatekijät ovat yksilöllisiä. Syitä on mahdollista löytää biologiasta, psyykkisistä tekijöistä ja ympäristöstä sekä näiden yhteisvaikutuksista. Aggressiivinen käyttäytyminen on olennainen osa lapsen normaalia kehitystä. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun lapsen aggressiivinen käyttäytyminen on toistuvaa eikä hän itse pääse vaikeiden tilanteiden yli ilman aikuisen apua.
Tutkimuksessa korostui lapsen aggressiivisen käyttäytymisen monimuotoisuus, joka ilmenee usein fyysisenä reagointina. Tällaista käyttäytymistä esiintyy lapsen kohdatessa turhautumista aiheuttavia tilanteita. Huomion arvoisina tekijöinä esiin nousivat siirtymätilanteet ja yllätykselliset muutokset. Tehokkaina keinoina lapsen päivärytmin selkeyttämiseen ja aggressiivisen käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn mainittiin ennakointi ja struktuuri.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, joka koostui kahdesta eri osasta. Haastattelu aloitettiin strukturoidulla parihaastattelulla, jota seurasi vapaamuotoinen kirjallinen osio. Haastatteluun osallistui kuusi työntekijää Tampereen alueen erityispäivähoitoryhmistä.
Aggressiivisen käyttäytymisen taustatekijät ovat yksilöllisiä. Syitä on mahdollista löytää biologiasta, psyykkisistä tekijöistä ja ympäristöstä sekä näiden yhteisvaikutuksista. Aggressiivinen käyttäytyminen on olennainen osa lapsen normaalia kehitystä. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun lapsen aggressiivinen käyttäytyminen on toistuvaa eikä hän itse pääse vaikeiden tilanteiden yli ilman aikuisen apua.
Tutkimuksessa korostui lapsen aggressiivisen käyttäytymisen monimuotoisuus, joka ilmenee usein fyysisenä reagointina. Tällaista käyttäytymistä esiintyy lapsen kohdatessa turhautumista aiheuttavia tilanteita. Huomion arvoisina tekijöinä esiin nousivat siirtymätilanteet ja yllätykselliset muutokset. Tehokkaina keinoina lapsen päivärytmin selkeyttämiseen ja aggressiivisen käyttäytymisen ennaltaehkäisyyn mainittiin ennakointi ja struktuuri.