Asiakasprofiilin kartoitus : Myllyrannan Sisustuskeskus
Pyykönen, Johanna (2010)
Pyykönen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli asiakasprofiilin kartoitus Myllyrannan Sisustuskeskukselle, joka on kymmenen yrityksen muodostama ostosmatkailukohde Mänttä-Vilppulassa. Kartoitus tehtiin lomaketutkimuksena aikavälillä toukokuun loppu 2010-elokuun loppu 2010, ja siinä selvitettiin asiakkaiden demografisten piirteiden lisäksi kuinka usein, kenen kanssa, miten ja miksi asiakkaat saapuvat Myllyrantaan. Tämän lisäksi tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä Myllyrannan markkinoinnista, tuotteista ja palveluista. Lisäksi haluttiin tietää missä muissa Mänttä-Vilppulan alueen kohteissa vastaajat aikoivat vierailla. Kysely sisälsi myös vapaa palaute -osion. Lomakkeet olivat täytettävinä useissa Myllyrannan myymälöissä. Kohderyhmänä olivat kaikki Myllyrantaan saapuvat asiakkaat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimuksesta selvisi, että tyypillinen Myllyrannan asiakas on 55- vuotias tai vanhempi naishenkilö Mänttä-Vilppulan alueelta. Hän on työntekijä ja vierailee Myllyrannassa satunnaisesti perheen tai ystävien seurassa käyttäen omaa autoa. Hän on kuullut Myllyrannasta tuttavilta tai lukenut siitä Mänttä-Vilppulan paikallislehdistä. Hän kokee lehdet ja TV:n parhaimmiksi tavoittamisen keinoksi markkinoinnin suhteen. Hän on tyytyväinen Myllyrannan palveluihin ja tuotteisiin, ja mahdollisesti vierailee muissa Mänttä-Vilppulan alueen kohteissa.
Tämän tutkimuksen tulokset voivat toimia pohjana toiminnan kehittämiselle esimerkiksi segmentoinnin, markkinoinnin tai tarjottavien palveluiden ja tuotteiden näkökulmasta. Tulosten pohjalta Myllyranta voi keskittää resursseja palvelemaan löydettyä kohderyhmää, tai esimerkiksi keskittyä uuteen kohderyhmään. Myllyrannan asiakkaita olisi hyvä tutkia vielä paljon syvällisemmin esimerkiksi tutkimalla asiakkaiden järki- ja tunneperäisiä ostomotiiveja, joihin vaikuttavat mm. tarpeet, asenteet, persoonallisuus ja arvot.
Tutkimuksesta selvisi, että tyypillinen Myllyrannan asiakas on 55- vuotias tai vanhempi naishenkilö Mänttä-Vilppulan alueelta. Hän on työntekijä ja vierailee Myllyrannassa satunnaisesti perheen tai ystävien seurassa käyttäen omaa autoa. Hän on kuullut Myllyrannasta tuttavilta tai lukenut siitä Mänttä-Vilppulan paikallislehdistä. Hän kokee lehdet ja TV:n parhaimmiksi tavoittamisen keinoksi markkinoinnin suhteen. Hän on tyytyväinen Myllyrannan palveluihin ja tuotteisiin, ja mahdollisesti vierailee muissa Mänttä-Vilppulan alueen kohteissa.
Tämän tutkimuksen tulokset voivat toimia pohjana toiminnan kehittämiselle esimerkiksi segmentoinnin, markkinoinnin tai tarjottavien palveluiden ja tuotteiden näkökulmasta. Tulosten pohjalta Myllyranta voi keskittää resursseja palvelemaan löydettyä kohderyhmää, tai esimerkiksi keskittyä uuteen kohderyhmään. Myllyrannan asiakkaita olisi hyvä tutkia vielä paljon syvällisemmin esimerkiksi tutkimalla asiakkaiden järki- ja tunneperäisiä ostomotiiveja, joihin vaikuttavat mm. tarpeet, asenteet, persoonallisuus ja arvot.