Organisaatiomuutos ja perehdytys : Case: Porin Palveluliikelaitoksen perehdytysmateriaali
Heinikangas, Päivi (2010)
Heinikangas, Päivi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112014862
Tiivistelmä
Organisaatiomuutos tuottaa ihmisille sekä yrityksille pakotteen oppia uudet ajattelu- ja toimintatavat ja tuo haasteen jättää vanhat opitut tavat taakse. Perehdyttäminen on keino, jolla työyhteisö ohjataan toimimaan organisaation strategian mukaisesti.
Työn tavoitteena oli tehdä Porin Palveluliikelaitokselle perehdyttämismateriaali, joka sisältää Palveluliikelaitoksen säännöt, ohjeistukset ja toimintatavat, jotka koskevat
palveluliikelaitoksen koko henkilöstöä, sekä mallisisällysluettelo Palveluliikelaitoksen
toimipaikoille. Perehdytysmateriaalin kokoamisen tueksi tehtiin kysely henkilöstölle, mitä he haluaisivat tietää organisaatiostaan ja toimintatavoista, sekä mitä työntekijän olisi hyvä tietää omasta toimipaikastaan.
Perehdytysmateriaalin kokoamiseen käytettiin Porin kaupungin perehdyttämismallipohjaa sekä henkilöstölle tehtyä kyselyä. Kysely oli laadullinen. Kyselyä varten laadittiin kaksi erilaista kyselylomaketta: henkilöstölle ja palvelupäälliköille/työnjohtajille. Kysely suoritettiin kesäkuussa 2010. Kyselyihin vastasi 12 henkilöä
ja saadut vastaukset analysoitiin luokittelemalla.
Kyselyyn vastanneiden mielestä työntekijän tulisi tietää työpaikalla tarvittavat yhteystiedot, tiedotus toiminta ja toimintatavat. Organisaatiosta tulisi tietää toimintaajatus,visio, tulevaisuuden näkymät sekä esimiesten yhteystiedot ja vastuualueet.
Perehdytysmateriaalin kokoamiseen kysely antoi tuen, mihin asioihin materiaalin kokoamisessa tuli keskittyä, jotta materiaali palvelisi Porin Palveluliikelaitoksen
henkilöstöä. Materiaali toimii Porin Palveluliikelaitoksen perehdyttämisen apuvälineenäuusille sekä organisaatioon siirtyneille työntekijöille.
Avainsanat: Organisaatiomuutos, perehdytys, Porin Palveluliikelaitos
Työn tavoitteena oli tehdä Porin Palveluliikelaitokselle perehdyttämismateriaali, joka sisältää Palveluliikelaitoksen säännöt, ohjeistukset ja toimintatavat, jotka koskevat
palveluliikelaitoksen koko henkilöstöä, sekä mallisisällysluettelo Palveluliikelaitoksen
toimipaikoille. Perehdytysmateriaalin kokoamisen tueksi tehtiin kysely henkilöstölle, mitä he haluaisivat tietää organisaatiostaan ja toimintatavoista, sekä mitä työntekijän olisi hyvä tietää omasta toimipaikastaan.
Perehdytysmateriaalin kokoamiseen käytettiin Porin kaupungin perehdyttämismallipohjaa sekä henkilöstölle tehtyä kyselyä. Kysely oli laadullinen. Kyselyä varten laadittiin kaksi erilaista kyselylomaketta: henkilöstölle ja palvelupäälliköille/työnjohtajille. Kysely suoritettiin kesäkuussa 2010. Kyselyihin vastasi 12 henkilöä
ja saadut vastaukset analysoitiin luokittelemalla.
Kyselyyn vastanneiden mielestä työntekijän tulisi tietää työpaikalla tarvittavat yhteystiedot, tiedotus toiminta ja toimintatavat. Organisaatiosta tulisi tietää toimintaajatus,visio, tulevaisuuden näkymät sekä esimiesten yhteystiedot ja vastuualueet.
Perehdytysmateriaalin kokoamiseen kysely antoi tuen, mihin asioihin materiaalin kokoamisessa tuli keskittyä, jotta materiaali palvelisi Porin Palveluliikelaitoksen
henkilöstöä. Materiaali toimii Porin Palveluliikelaitoksen perehdyttämisen apuvälineenäuusille sekä organisaatioon siirtyneille työntekijöille.
Avainsanat: Organisaatiomuutos, perehdytys, Porin Palveluliikelaitos