Oppiminen osana ammatillista kasvua : Case: Tampereen joukkoliikenteen ilmeen uudistus
Pälä, Piia (2010)
Pälä, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514495
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppimiseen liitettäviä osa-alueita itsensä kehittämisen näkökulmasta sekä kartoittaa niiden avulla oppijan ammatillisen kompetenssin kehittymistä opintojen aikana. Tapaustutkimuksessa tarkasteltiin Tampereen joukkoliikenteen visuaalisen ilmeen uudistusprojektia vuosilta 2008–2009, jossa opiskelija toimi graafisena suunnittelijana.
Tutkimuksessa käsiteltiin erityisesti oppimisen, reflektoinnin ja kompetenssin käsitteitä. Tutkimuksessa määriteltiin työelämän vaatimuksia sekä viestintäalan koulutuksen lähtökohtia ja osaamisalueita, joiden valossa opiskelijan omaa ammatillista kasvua reflektoitiin. Tutkimuksessa selvennettiin sitä, miten yhtäaikainen opiskelu ja ammattialalla työskentely tukivat opiskelijan ammatillista kasvua case-projektin näkökulmasta. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin havainnoivaa reflektointia, itsearviointia, oppimistestejä sekä opiskelijan havainto- ja kokemuspohjaa.
Tutkimuksessa selvisi se, miten case-projekti yhdessä opintojen kanssa vaikutti opiskelijan kokemuksiin ammatillisen kompetenssinsa kehittymisestä. Opiskelijan subjektiivisiin ammattiteoreettisiin näkemyksiin perustuen esitettiin myös joitain havaintoja ammattikorkeakoulutuksen ja työelämässä esiintyvien vaatimusten eroista sekä pohdittiin tulevaisuuden suuntaa.
Tutkimuksessa päädyttiin siihen lopputulokseen, että case-projekti toimi oppimisen katalyyttinä ja ammatillista kasvua tapahtui opintoaikana merkittävästi.
Tutkimuksessa käsiteltiin erityisesti oppimisen, reflektoinnin ja kompetenssin käsitteitä. Tutkimuksessa määriteltiin työelämän vaatimuksia sekä viestintäalan koulutuksen lähtökohtia ja osaamisalueita, joiden valossa opiskelijan omaa ammatillista kasvua reflektoitiin. Tutkimuksessa selvennettiin sitä, miten yhtäaikainen opiskelu ja ammattialalla työskentely tukivat opiskelijan ammatillista kasvua case-projektin näkökulmasta. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin havainnoivaa reflektointia, itsearviointia, oppimistestejä sekä opiskelijan havainto- ja kokemuspohjaa.
Tutkimuksessa selvisi se, miten case-projekti yhdessä opintojen kanssa vaikutti opiskelijan kokemuksiin ammatillisen kompetenssinsa kehittymisestä. Opiskelijan subjektiivisiin ammattiteoreettisiin näkemyksiin perustuen esitettiin myös joitain havaintoja ammattikorkeakoulutuksen ja työelämässä esiintyvien vaatimusten eroista sekä pohdittiin tulevaisuuden suuntaa.
Tutkimuksessa päädyttiin siihen lopputulokseen, että case-projekti toimi oppimisen katalyyttinä ja ammatillista kasvua tapahtui opintoaikana merkittävästi.