Sosiaalinen media Kehittämiskeskus Oy Hämeen Matkailumarkkinoinnissa
Jokinen, Henna (2010)
Jokinen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100713511
Tiivistelmä
Kehittämiskeskus Oy Häme on Hämeenlinnassa toimiva elinkeinoyhtiö. Se palvelee Hämeenlinnan kaupungin ja Hattulan yrittäjiä, edistää seudun elinkeinopolitiikkaa ja matkailua. Organisaatiossa seurataan trendejä ja uusia toimintatapoja haetaan jatkuvasti. Sosiaalinen media on suhteellisen uusi ilmiö, joka on viime vuosien aikana kerännyt paljon suosiota ja herättänyt kiinnostusta myös yrityksissä. Kuten monissa organisaatioissa, Kehittämiskeskus Oy Hämeessä ollaan kiinnostuneita sosiaalisesen median markkinoinnille tarjoamista uusista tavoista ja ympäristöistä.
Tämä opinnäytetyö on tehty Kehittämiskeskus Oy Hämeen toimeksiannosta ja sen tarkoitus on kartoittaa sosiaalisen median tarjoamia hyötyjä ja mahdollisuuksia Hämeenlinnan seudun matkailumarkkinointiin. Kartoituksen lisäksi työssä pohditaan ratkaisuja markkinoinnin kehittämiseen, ja esitetään konkreettisia ideoita hyödyntää sosiaalista mediaa ja tehostaa internetmarkkinointia. Opinnäytetyössä myös arviodaan sosiaalisen median mahdollisuuksia, sen vaatimia resursseja sekä riskejä, joita siihen kuuluu.
Tutkimus on toteutettu service design -prosessin mukaisesti, ja työn teoreettinen viitekehys muodostuu non profit -organisaation markkinoinnin, matkailumarkkinoinnin ja sosiaalisen median teemoista. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat asiakkaan näkökulmaa korostava persona-menetelmä, määrällistä tietoa tarjoava kysely internetin käytöstä, asiakkaan tiedonhakuprosessia, käyttäytymistä ja tarpeita kuvaavat menetelmät contextual interview ja asiakasmatka, internetissä käytävää keskustelua ja valmiita sisältöjä paljastava varjostaminen sekä hyviä toimintatapoja osoittava benchmarking. Menetelmien avulla pyritään mahdollisimman aitoihin tuloksiin ja käyttäjälähtöisiin ratkaisuihin.
Tämän työn teoreettisen viitekehyksen ja käytettyjen menetelmien tuottaman tiedon perusteella voidaan todeta sosiaalisen median olevan toissijainen kehittämiskohde yleishyödyllisen organisaation matkailumarkkinoinnissa. Ensisijaiset kehittämistoimet tulisi kohdistaa internetmarkkinoinnin monipuolisuuden, löydettävyyden ja käyttäjän ohjailun tehostamiseen. Markkinointia voidaan toteuttaa sosiaalisten medioiden kautta palvelemalla asiakkaita ja tarjoamalla uuden yhteydenottomuodon, mutta matkailumarkkinoinnin kannalta vahvasti ensisijaiset väylät ovat hakukoneet ja matkailusivustot. Markkinointia ei siis tässä tapauksessa kannata viedä sosiaaliseen mediaan, vaan pikemminkin haluttavia sosiaalisen median ominaisuuksia, kuten yhteisöllisyyttä tulisi tuoda osaksi markkinointia. Sosiaalinen media tarjoaa paljon ominaisuuksia, joita matkailumarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää esimerkiksi organisaation omilla internetsivuilla.
Tämä opinnäytetyö on tehty Kehittämiskeskus Oy Hämeen toimeksiannosta ja sen tarkoitus on kartoittaa sosiaalisen median tarjoamia hyötyjä ja mahdollisuuksia Hämeenlinnan seudun matkailumarkkinointiin. Kartoituksen lisäksi työssä pohditaan ratkaisuja markkinoinnin kehittämiseen, ja esitetään konkreettisia ideoita hyödyntää sosiaalista mediaa ja tehostaa internetmarkkinointia. Opinnäytetyössä myös arviodaan sosiaalisen median mahdollisuuksia, sen vaatimia resursseja sekä riskejä, joita siihen kuuluu.
Tutkimus on toteutettu service design -prosessin mukaisesti, ja työn teoreettinen viitekehys muodostuu non profit -organisaation markkinoinnin, matkailumarkkinoinnin ja sosiaalisen median teemoista. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat asiakkaan näkökulmaa korostava persona-menetelmä, määrällistä tietoa tarjoava kysely internetin käytöstä, asiakkaan tiedonhakuprosessia, käyttäytymistä ja tarpeita kuvaavat menetelmät contextual interview ja asiakasmatka, internetissä käytävää keskustelua ja valmiita sisältöjä paljastava varjostaminen sekä hyviä toimintatapoja osoittava benchmarking. Menetelmien avulla pyritään mahdollisimman aitoihin tuloksiin ja käyttäjälähtöisiin ratkaisuihin.
Tämän työn teoreettisen viitekehyksen ja käytettyjen menetelmien tuottaman tiedon perusteella voidaan todeta sosiaalisen median olevan toissijainen kehittämiskohde yleishyödyllisen organisaation matkailumarkkinoinnissa. Ensisijaiset kehittämistoimet tulisi kohdistaa internetmarkkinoinnin monipuolisuuden, löydettävyyden ja käyttäjän ohjailun tehostamiseen. Markkinointia voidaan toteuttaa sosiaalisten medioiden kautta palvelemalla asiakkaita ja tarjoamalla uuden yhteydenottomuodon, mutta matkailumarkkinoinnin kannalta vahvasti ensisijaiset väylät ovat hakukoneet ja matkailusivustot. Markkinointia ei siis tässä tapauksessa kannata viedä sosiaaliseen mediaan, vaan pikemminkin haluttavia sosiaalisen median ominaisuuksia, kuten yhteisöllisyyttä tulisi tuoda osaksi markkinointia. Sosiaalinen media tarjoaa paljon ominaisuuksia, joita matkailumarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää esimerkiksi organisaation omilla internetsivuilla.