"Ota minut kouluun", : Bovallius-ammattiopiston Vaikeimmin vammaisten opetus Iisalmessa
Ruotsalainen, Anne (2010)
Ruotsalainen, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100313387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100313387
Tiivistelmä
Ruotsalainen, Anne: ”Ota minut kouluun”, Bovallius-ammattiopiston vaikeimmin vammaisten opetus Iisalmessa. Pieksämäki, syksy 2010, 46 s, 1 liite. Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vaikeimmin vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen merkitystä vammaisten opiskelijoiden kokonaiskuntoutuksessa.
Iisalmeen oli perustettu vuoden 2008 aikana vaikeimmin vammaisten opiskelijoiden opetusryhmä. Opetusryhmän perustaminen liittyi Bovallius-ammattiopisto Pieksämäki käynnistämään Opetushallituksen tukemaan oppimisympäristöhankkeeseen ELO-hankkeeseen.
Tämä tutkimus toteutettiin Iisalmessa opiskelleen kuuden vaikeimmin vammaisen opiskelijan vanhemmille tai asuntolanhoitajalle.
Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen. Tutkimusaineisto koostui viidestä puhelinhaas-tattelusta. Haastatteluun osallistuivat Iisalmen opetusryhmän opiskelijoiden vanhemmat tai asuntolanhoitaja.
Haastatteluun osallistuneiden henkilöiden vastausten perusteella opetus ja opetusjärjestelyt ovat onnistuneet opiskelijoiden kokonaiskuntoutuksen kannalta hyvin. Sidosryhmäyhteistyöllä oli suuri merkitys opetusryhmän perustamiseen sekä opetuksen toteutukseen.
Tutkimustulos osoittaa myös, että vaikeimmin vammaisten opetusta kannattaa jatkaa Iisalmessa tulevina vuosina. Tämä tutkimus osoittaa myös, että vaikeimmin vammaisten opetus opiskelijoiden kotikunnassa tuo huomattavaa parannusta opiskelijoiden arkipäi-vään ja tätä kautta helpotusta myös heidän perheidensä elämään.
Tämä tutkimus antaa uutta tietoa Opetushallitukseen sekä uusien vaikeimmin vammaisten opetusryhmien perustajille eri puolilla maata. Tutkimukseni hyödyntää Bovallius-ammattiopistoa, kun mietitään uusien vaikeimmin vammaisten opetusta järjestävien toimipisteiden perustamista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vaikeimmin vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen merkitystä vammaisten opiskelijoiden kokonaiskuntoutuksessa.
Iisalmeen oli perustettu vuoden 2008 aikana vaikeimmin vammaisten opiskelijoiden opetusryhmä. Opetusryhmän perustaminen liittyi Bovallius-ammattiopisto Pieksämäki käynnistämään Opetushallituksen tukemaan oppimisympäristöhankkeeseen ELO-hankkeeseen.
Tämä tutkimus toteutettiin Iisalmessa opiskelleen kuuden vaikeimmin vammaisen opiskelijan vanhemmille tai asuntolanhoitajalle.
Tutkimus oli laadullinen ja määrällinen. Tutkimusaineisto koostui viidestä puhelinhaas-tattelusta. Haastatteluun osallistuivat Iisalmen opetusryhmän opiskelijoiden vanhemmat tai asuntolanhoitaja.
Haastatteluun osallistuneiden henkilöiden vastausten perusteella opetus ja opetusjärjestelyt ovat onnistuneet opiskelijoiden kokonaiskuntoutuksen kannalta hyvin. Sidosryhmäyhteistyöllä oli suuri merkitys opetusryhmän perustamiseen sekä opetuksen toteutukseen.
Tutkimustulos osoittaa myös, että vaikeimmin vammaisten opetusta kannattaa jatkaa Iisalmessa tulevina vuosina. Tämä tutkimus osoittaa myös, että vaikeimmin vammaisten opetus opiskelijoiden kotikunnassa tuo huomattavaa parannusta opiskelijoiden arkipäi-vään ja tätä kautta helpotusta myös heidän perheidensä elämään.
Tämä tutkimus antaa uutta tietoa Opetushallitukseen sekä uusien vaikeimmin vammaisten opetusryhmien perustajille eri puolilla maata. Tutkimukseni hyödyntää Bovallius-ammattiopistoa, kun mietitään uusien vaikeimmin vammaisten opetusta järjestävien toimipisteiden perustamista.