KC Professional -tekniikkatuoteasiakkaiden valinnat ammattitilanteissa
Mattinen, Suvi (2010)
Mattinen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013348
Tiivistelmä
Tuote on yritystoiminnan elinehto. Tuote on kokonaisuus, joka muodostuu monesta tekijästä. Tuote muodostuu ominaisuuksista, laadusta, markkinointiviestinnän keinoista ja mielikuvista ja arvoista, joita se aikaansaa ostajassa. Tuotteen ominaisuuksiin kuuluvat myös ne keinot, joilla asiakas saa tuotteen itselleen. Kokonaisuuteen tyytyväinen asiakas ostaa tuotteen todennäköisesti uudelleen.
Hiusalan ammattilaisille suunnattujen tekniikkatuotteiden valmistajat sekä maahantuojat kilpailevat parturi-kampaajien asiakkuuksista. Tuotteitaan tarjoavien hiusalan tukkuliikkeiden määrä ja kilpailu Suomessa aiheuttavat yrityksille kilpailukeinojen, viestinnän ja asiakaslähtöisen toiminnan kehittämisen pakotteen alalla pärjäämiseksi.
Tämän opinnäytetyön ja tehdyn tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen oman tekniikkatuotesarja-asiakkaiden, tarkemmin värituoteasiakkaiden, tuotteiden käyttöä ja valintoja päivittäisessä parturi-kampaajan työssään. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös tuotesuuntautuneisuutta sekä tilausten tekoa, ja varaston suuruuteen liittyviä seikkoja. Myös markkinointiviestinnän eri keinojen merkitys ilmeni tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella.
Kerättyjen vastausten perusteella voitiin havaita, että suurin osa parturi-kampaajista työskentelee useamman kuin yhden valmistajan tekniikkatuotteilla. Tuotesarjojen kokonaisvaltaisuudesta huolimatta hiusalalla työskentelevät kyselyyn osallistuneet henkilöt käyttävät useiden eri valmistajien tuotteita. Tutkimustuloksiin perustuen on nähtävissä, että henkilökohtainen ja asiantunteva palvelu on arvostettua. Suuri osa vastaajista hoitaa tuotetilausten teon myyntiedustajan välityksellä. Myös tietoisuus tuoteuutuuksista lisääntyy henkilökohtaisen kentällä suoritettavan markkinoinnin välityksellä.
Hiusalan ammattilaisille suunnattujen tekniikkatuotteiden valmistajat sekä maahantuojat kilpailevat parturi-kampaajien asiakkuuksista. Tuotteitaan tarjoavien hiusalan tukkuliikkeiden määrä ja kilpailu Suomessa aiheuttavat yrityksille kilpailukeinojen, viestinnän ja asiakaslähtöisen toiminnan kehittämisen pakotteen alalla pärjäämiseksi.
Tämän opinnäytetyön ja tehdyn tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen oman tekniikkatuotesarja-asiakkaiden, tarkemmin värituoteasiakkaiden, tuotteiden käyttöä ja valintoja päivittäisessä parturi-kampaajan työssään. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös tuotesuuntautuneisuutta sekä tilausten tekoa, ja varaston suuruuteen liittyviä seikkoja. Myös markkinointiviestinnän eri keinojen merkitys ilmeni tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella.
Kerättyjen vastausten perusteella voitiin havaita, että suurin osa parturi-kampaajista työskentelee useamman kuin yhden valmistajan tekniikkatuotteilla. Tuotesarjojen kokonaisvaltaisuudesta huolimatta hiusalalla työskentelevät kyselyyn osallistuneet henkilöt käyttävät useiden eri valmistajien tuotteita. Tutkimustuloksiin perustuen on nähtävissä, että henkilökohtainen ja asiantunteva palvelu on arvostettua. Suuri osa vastaajista hoitaa tuotetilausten teon myyntiedustajan välityksellä. Myös tietoisuus tuoteuutuuksista lisääntyy henkilökohtaisen kentällä suoritettavan markkinoinnin välityksellä.