Kasvatuskumppanuus seurakunnan lapsityössä. Työntekijöiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta erityisesti Vartti -toiminnassa.
Pulli, Nelli (2010)
Pulli, Nelli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013343
Tiivistelmä
Pulli, Nelli. Kasvatuskumppanuus seurakunnan lapsityössä. Työntekijöiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta Vartti -toiminnassa. Helsinki, syksy 2010, 57s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Diakoninen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakoni.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli kartoittaa kasvatuskumppanuuden toteutumista, erityi-sesti Vartin näkökulmasta seurakuntien lapsiperhetyössä sekä vastata asiakkuuden tuen ja laadun tarpeeseen. Tutkimuksen ympäristö on Mikaelin seurakunta.
Lapsityön tavoitteet keskittyivät myös vanhemmuuteen ja sen tukemisen, muun muassa tukemalla varhaista vuorovaikutusta. Kyselyssä selvitin millaiset ovat suotuisat ja rajoit-tavat tekijät kasvatuskumppanuuden toteutumiseksi. Muut tavoitteet luovat myös tukea lasten hyvinvoinnille ja oman identiteettiin kehitykselle. Opinnäytetyön analyysin oli tarkoitus luoda työhön selkeyttä ja tuoda esille uutta tietoa tutkittavasta asiasta.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston analyysimenetelmänä on induktiivinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomakkeen menetelmää joka olen lähettänyt 18 kappaletta seurakunnan lastenoh-jaajalle, niistä olivat vastanneet 9, otanta oli 50%. Opinnäytetyön kartoituksen ana-lyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analyysia.
Tutkimukseni tuloksen perusteella voi päätellä, että Vartti -toiminta seurakunnassa on tärkeä osa kasvatuskumppanuutta varhaiskasvatuksen tukemiseksi. Varhaiskasvatus, jonka ohjaa kastekäsky on armon väline. Vartti -toiminta on aikuisten yhteistyötä lasten tasapainoisen kasvun ja kehityksen hyväksi. Vartti toiminnan kautta vanhemmuudelle on paremmat edellytykset vahvistaa varhaista vuorovaikutusta.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, seurakunnat, varhainen vuorovaikutus, lapsityö, kirkon kasvatustoiminta
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Diakoninen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakoni.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli kartoittaa kasvatuskumppanuuden toteutumista, erityi-sesti Vartin näkökulmasta seurakuntien lapsiperhetyössä sekä vastata asiakkuuden tuen ja laadun tarpeeseen. Tutkimuksen ympäristö on Mikaelin seurakunta.
Lapsityön tavoitteet keskittyivät myös vanhemmuuteen ja sen tukemisen, muun muassa tukemalla varhaista vuorovaikutusta. Kyselyssä selvitin millaiset ovat suotuisat ja rajoit-tavat tekijät kasvatuskumppanuuden toteutumiseksi. Muut tavoitteet luovat myös tukea lasten hyvinvoinnille ja oman identiteettiin kehitykselle. Opinnäytetyön analyysin oli tarkoitus luoda työhön selkeyttä ja tuoda esille uutta tietoa tutkittavasta asiasta.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston analyysimenetelmänä on induktiivinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytin kyselylomakkeen menetelmää joka olen lähettänyt 18 kappaletta seurakunnan lastenoh-jaajalle, niistä olivat vastanneet 9, otanta oli 50%. Opinnäytetyön kartoituksen ana-lyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällön analyysia.
Tutkimukseni tuloksen perusteella voi päätellä, että Vartti -toiminta seurakunnassa on tärkeä osa kasvatuskumppanuutta varhaiskasvatuksen tukemiseksi. Varhaiskasvatus, jonka ohjaa kastekäsky on armon väline. Vartti -toiminta on aikuisten yhteistyötä lasten tasapainoisen kasvun ja kehityksen hyväksi. Vartti toiminnan kautta vanhemmuudelle on paremmat edellytykset vahvistaa varhaista vuorovaikutusta.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, seurakunnat, varhainen vuorovaikutus, lapsityö, kirkon kasvatustoiminta