Joutsen Finland Oy:n tunnettuus Suomessa
Laurila, Hilla (2010)
Laurila, Hilla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090912937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090912937
Tiivistelmä
Haastattelemalla voidaan selvittää, vastaavatko imagon tunnettuus, arvostukset ja mielikuvat yrityksen tavoitteita. Tutkittu tieto on hyvä keino nykytilan kartoittamiseen, tavoitteiden asettamiseen ja saavutusten mittaamiseen.
Tämän työn aiheena oli Joutsen Finland Oy:n tunnettuus Suomessa. Tarkoituksena oli kartoittaa kohderyhmään kuuluvilta ihmisiltä heidän mielikuviansa yrityksestä ja sen tuotteista. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen sekoituksena eli henkilökohtaisina haastatteluina, joissa käytettiin määrämuotoista lomaketta. Tutkimukseen saatiin mukaan kahdeksan Joutsenen jälleenmyyjää, joiden tiloissa haastattelut suoritettiin. Jokaisessa myymälässä haastateltiin kymmentä ihmistä. Erityyppisissä myymälöissä haastatteleminen mahdollisti erilaisten ihmisten tavoittamisen.
Tutkimuksen perusteella asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ovat hyviä, he arvostavat suomalaista valmistajaa ja luottavat tämän laatuun. Joutsen Finland on saavuttanut hyvän aseman markkinoilla ja ihmisten mielissä. Hyvän imagon ylläpitämiseksi Joutsen Finlandin on ylläpidettävä laatutasoaan ja kehityttävä jatkuvasti. Erilaiset imagotutkimukset jatkossa auttaisivat kehityksen seuraamista ja tavoitteiden asettamista.
Tämän työn aiheena oli Joutsen Finland Oy:n tunnettuus Suomessa. Tarkoituksena oli kartoittaa kohderyhmään kuuluvilta ihmisiltä heidän mielikuviansa yrityksestä ja sen tuotteista. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen sekoituksena eli henkilökohtaisina haastatteluina, joissa käytettiin määrämuotoista lomaketta. Tutkimukseen saatiin mukaan kahdeksan Joutsenen jälleenmyyjää, joiden tiloissa haastattelut suoritettiin. Jokaisessa myymälässä haastateltiin kymmentä ihmistä. Erityyppisissä myymälöissä haastatteleminen mahdollisti erilaisten ihmisten tavoittamisen.
Tutkimuksen perusteella asiakkaiden mielikuvat yrityksestä ovat hyviä, he arvostavat suomalaista valmistajaa ja luottavat tämän laatuun. Joutsen Finland on saavuttanut hyvän aseman markkinoilla ja ihmisten mielissä. Hyvän imagon ylläpitämiseksi Joutsen Finlandin on ylläpidettävä laatutasoaan ja kehityttävä jatkuvasti. Erilaiset imagotutkimukset jatkossa auttaisivat kehityksen seuraamista ja tavoitteiden asettamista.