Customer relationship management - from potential customers to loyal customers : case: Rosso Jyväskeskus
Jokelainen, Anne (2010)
Jokelainen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112046
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Rosso Jyväskeskukselle ravintolapäällikkö Tuula Abernin pyynnöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka sitoutuneita asiakkaat ovat Rosso Jyväskeskukseen ja kuinka kanta-asiakaspalveluita voitaisiin parantaa. Tutkimuksessa selvitettiin myös pitävätkö asiakkaat itseään kanta-asiakkaina vain koska heillä on s-etukortti. Tutkimusongelmana on kuinka tuottaa lisäarvoa asiakkaille s-etukortista riippumatta ja kuinka saada asiakkaat sitoutumaan Rosso Jyväskeskukseen.
Kanta-asiakasrekisteriä kartutettiin mainostamalla rekisteriä paikan päällä ravintolassa sekä Hyvän Olon - messuilla Paviljongissa syyskuussa 2009. Yhteensä rekisteriin saatiin 105 nimeä, ja asiakaskysely suoritettiin näiden asiakkaiden joukossa. Kysely toteutettiin tammikuussa 2010, ja yhteensä 58 asiakasta vastasi kyselyyn.
Kyselyn tuloksista voidaan päätellä, että asiakkailla on vahva tunnesidos Sryhmään, muttei suoranaisesti Rosso Jyväskeskukseen. Omistamalla S-etukortin he tuntevat olevansa kaikkien S-ryhmään kuuluvien yritysten kanta-asiakkaita. Kyselyn pohjalta luodun asiakashallintasuunnitelman avulla Rosso Jyväskeskus voi syventää suhdetta asiakkaisiinsa ja solmia yhä parempia kanta-asiakassuhteita.
Kanta-asiakasrekisteriä kartutettiin mainostamalla rekisteriä paikan päällä ravintolassa sekä Hyvän Olon - messuilla Paviljongissa syyskuussa 2009. Yhteensä rekisteriin saatiin 105 nimeä, ja asiakaskysely suoritettiin näiden asiakkaiden joukossa. Kysely toteutettiin tammikuussa 2010, ja yhteensä 58 asiakasta vastasi kyselyyn.
Kyselyn tuloksista voidaan päätellä, että asiakkailla on vahva tunnesidos Sryhmään, muttei suoranaisesti Rosso Jyväskeskukseen. Omistamalla S-etukortin he tuntevat olevansa kaikkien S-ryhmään kuuluvien yritysten kanta-asiakkaita. Kyselyn pohjalta luodun asiakashallintasuunnitelman avulla Rosso Jyväskeskus voi syventää suhdetta asiakkaisiinsa ja solmia yhä parempia kanta-asiakassuhteita.