RaceAboutin tekniset uudistukset 2010
Saarikko, Jouni (2010)
Saarikko, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911865
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä optimoitiin RaceAbout-projektiauton Motec-moottorinohjausjärjestelmän toimintaa sekä rakennettiin autoon uusi täsmällinen ja tunnokas vaihteensiir-tojärjestelmä vanhan tilalle. Molemmilla muutoksilla pyrittiin tähtäämään auton yleiseen toimivuuteen sekä käyttäjäystävällisyyteen.
Työ alkoi uuden vaihteensiirtomekanismin suunnittelulla ja valmistamisella. Järjestelmäs-sä pyrittiin hyödyntämään kaupallisia osakokonaisuuksia siinä määrin kuin se oli mahdol-lista. Yksittäiset osat sekä kokonaisuudet, joita ei onnistuttu löytämään valmiina, valmistettiin itse. Lopullisen järjestelmän välyksettömyyteen sekä liikeratojen viimeistelyyn kiinnitet-tiin suurta huomiota.
Vaihteensiirron valmistumisen jälkeen aloitettiin moottorinohjausjärjestelmän optimaalisten säätöjen etsiminen. Säätötyössä ajo- ja kuormitustilanteiden simuloimiseen käytettiin apuvälineenä Maha-alustadynamometriä. Dynamometrillä perussäätöjen löydyttyä siirryttiin tien päällä tapahtuvaan testaukseen, sillä säätöjen toimivuus oikeassa ajossa oli lähtökohtainen tavoite. Myös osa kompensaatiosäädöistä oli helpompi toteuttaa muualla kuin auto-laboratorio-olosuhteissa. Tietojen keruuta hyödynnettiin jokaisen ajokerran jälkeisiin säätöjen tarkennuksiin.
Työn lopputuloksena syntyi RaceAboutiin korkeat vaatimukset täyttävä vaihteen¬siirtojärjestelmä, jonka laatu vastaa nyt muun auton viimeistelytasoa. Moottorinohjainlaitteen toiminnan optimoinnista saatiin myös hyviä tuloksia. Moottori vastaa nyt kaasuun paremmin sekä tuottaa enemmän vääntömomenttia kuin ennen säätämistä. Myös aiempia versiota häirinnyt ahtopaineen häiritsevä huojuminen saatiin ratkaistua.
Työ alkoi uuden vaihteensiirtomekanismin suunnittelulla ja valmistamisella. Järjestelmäs-sä pyrittiin hyödyntämään kaupallisia osakokonaisuuksia siinä määrin kuin se oli mahdol-lista. Yksittäiset osat sekä kokonaisuudet, joita ei onnistuttu löytämään valmiina, valmistettiin itse. Lopullisen järjestelmän välyksettömyyteen sekä liikeratojen viimeistelyyn kiinnitet-tiin suurta huomiota.
Vaihteensiirron valmistumisen jälkeen aloitettiin moottorinohjausjärjestelmän optimaalisten säätöjen etsiminen. Säätötyössä ajo- ja kuormitustilanteiden simuloimiseen käytettiin apuvälineenä Maha-alustadynamometriä. Dynamometrillä perussäätöjen löydyttyä siirryttiin tien päällä tapahtuvaan testaukseen, sillä säätöjen toimivuus oikeassa ajossa oli lähtökohtainen tavoite. Myös osa kompensaatiosäädöistä oli helpompi toteuttaa muualla kuin auto-laboratorio-olosuhteissa. Tietojen keruuta hyödynnettiin jokaisen ajokerran jälkeisiin säätöjen tarkennuksiin.
Työn lopputuloksena syntyi RaceAboutiin korkeat vaatimukset täyttävä vaihteen¬siirtojärjestelmä, jonka laatu vastaa nyt muun auton viimeistelytasoa. Moottorinohjainlaitteen toiminnan optimoinnista saatiin myös hyviä tuloksia. Moottori vastaa nyt kaasuun paremmin sekä tuottaa enemmän vääntömomenttia kuin ennen säätämistä. Myös aiempia versiota häirinnyt ahtopaineen häiritsevä huojuminen saatiin ratkaistua.