Voidaanko verkko-oppimista hyödyntää nykyistä paremmin? – Case Helsingin OP Pankki Oyj
Kostia, Eeva (2010)
Kostia, Eeva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711638
Tiivistelmä
Osaamisen kehittämisestä on tullut merkittävä osa yrityksen strategiaa ja menestystekijöitä. Ydinosaamisen lisäksi on tärkeää, että henkilöstön osaaminen on jatkuvasti kehittyvää, jotta pysytään yhteiskunnan kehittymisessä ja yritysmaailman kiihtyvässä kilpailussa mukana. Tekniikan huiman kehittymisen myötä oppimisessa on otettu käyttöön uusi työkalu, verkkoympäristö. Verkkoympäristön kautta tapahtuvaa verkko-oppimista on alettu hyödyntää aktiivisesti yrityksissä sen tuomien korvaamattomien hyötyjen takia. Verkko-oppiminen antaa oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia, mutta se ei kuitenkaan sivuuta muita oppimisen metodeja.
Verkko-oppimista voidaan pitää tämän hetken trendinä oppimismetodeissa, mutta on syytä muistaa, että se on samalla tavalla osaamisen kehittämisen ja oppimisen työkalu kuin mikä tahansa muu. Sen tuomat hyödyt on huomattu ja sen myötä sen suosio on ollut suuressa kasvussa. Oppimisessa ja osaamisen kehittämisessä voidaan kuitenkin tärkeimpänä tekijänä pitää yksilön ja organisaation omaa aktiivisuutta ja halua oppia. Jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä työelämä tarvitsee ihmisiä, joilla on kyky, halu ja tahto oppia ja kehittyä jatkuvasti.
Op-pohjola ryhmä on johtava suomalainen finanssiryhmä, joka koostuu itsenäisistä osuuspankeista ja niiden keskusyhteisöstä Op-keskuksesta tytäryhtiöineen. Op-pohjola ryhmässä noudatetaan ryhmästrategiassa sovittua työnjakoa, Op-keskuksen ja sen jäsenpankkien kesken. Opinnäytetyössäni keskitytään kuitenkin Op-keskuksen tytäryhtiön Helsingin OP Pankki Oyj:n osaamisen kehittämiseen ja verkko-oppimisen hyödyntämiseen siinä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa hyvä kuva osaamisen kehittämisestä, sen työkalusta verkko-oppimisesta, työkalun hyödyntämisestä yrityksessä ja osaamisen kehittämisen ihannemallista oppivasta organisaatiosta. Case-osuus kuvaa Helsingin OP Pankin verkko-oppimisen nykytilannetta. Lopputuloksena on opinnäytetyö, joka antaa hyvän teoriapohjan osaamisen kehittämisestä ja antaa kehittämisideoita verkko-oppimisen parempaan hyödyntämiseen ja sen kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää, voidaanko verkko-oppimista hyödyntää nykyistä paremmin kohdeyrityksessä. Opinnäyteyötä varten suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus suorittiin tapaustutkimuksen tavoin ja metodina käytettiin haastatteluja. Haastattelujen myötä selvitettiin verkko-oppimisen hyödyntämisen nykytilaa ja pyrittiin saamaan selville mahdollisia ongelmakohtia työkalun käytössä.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että suurimpana haasteena ja ongelmana verkko-oppimisen hyödyntämisessä tällä hetkellä on ajanpuute. Verkko-oppimiselle ei ole määritelty organisaatiossa tarpeeksi tarkkoja tavoitteita. Tulokset kertoivat myös, että verkko-oppimista on totuttu hyödyntämään monella eri tavalla eikä sille ole määritelty yhtenäisiä ja tarkkoja toimintatapoja. Verkko-oppimisen hyödyntämisessä on kehittämisen varaa organisaatiossa. Työkalua voidaan hyödyntää paremmin, mutta sen tunnettuutta olisi lisättävä ja sille olisi asetettava tarkemmat toimintatavat ja tavoitteet.
Asiasanat osaamisen kehittäminen, oppiva organisaatio, verkko-oppiminen
Verkko-oppimista voidaan pitää tämän hetken trendinä oppimismetodeissa, mutta on syytä muistaa, että se on samalla tavalla osaamisen kehittämisen ja oppimisen työkalu kuin mikä tahansa muu. Sen tuomat hyödyt on huomattu ja sen myötä sen suosio on ollut suuressa kasvussa. Oppimisessa ja osaamisen kehittämisessä voidaan kuitenkin tärkeimpänä tekijänä pitää yksilön ja organisaation omaa aktiivisuutta ja halua oppia. Jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä työelämä tarvitsee ihmisiä, joilla on kyky, halu ja tahto oppia ja kehittyä jatkuvasti.
Op-pohjola ryhmä on johtava suomalainen finanssiryhmä, joka koostuu itsenäisistä osuuspankeista ja niiden keskusyhteisöstä Op-keskuksesta tytäryhtiöineen. Op-pohjola ryhmässä noudatetaan ryhmästrategiassa sovittua työnjakoa, Op-keskuksen ja sen jäsenpankkien kesken. Opinnäytetyössäni keskitytään kuitenkin Op-keskuksen tytäryhtiön Helsingin OP Pankki Oyj:n osaamisen kehittämiseen ja verkko-oppimisen hyödyntämiseen siinä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa hyvä kuva osaamisen kehittämisestä, sen työkalusta verkko-oppimisesta, työkalun hyödyntämisestä yrityksessä ja osaamisen kehittämisen ihannemallista oppivasta organisaatiosta. Case-osuus kuvaa Helsingin OP Pankin verkko-oppimisen nykytilannetta. Lopputuloksena on opinnäytetyö, joka antaa hyvän teoriapohjan osaamisen kehittämisestä ja antaa kehittämisideoita verkko-oppimisen parempaan hyödyntämiseen ja sen kehittämiseen kohdeyrityksessä.
Tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää, voidaanko verkko-oppimista hyödyntää nykyistä paremmin kohdeyrityksessä. Opinnäyteyötä varten suoritettiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus suorittiin tapaustutkimuksen tavoin ja metodina käytettiin haastatteluja. Haastattelujen myötä selvitettiin verkko-oppimisen hyödyntämisen nykytilaa ja pyrittiin saamaan selville mahdollisia ongelmakohtia työkalun käytössä.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että suurimpana haasteena ja ongelmana verkko-oppimisen hyödyntämisessä tällä hetkellä on ajanpuute. Verkko-oppimiselle ei ole määritelty organisaatiossa tarpeeksi tarkkoja tavoitteita. Tulokset kertoivat myös, että verkko-oppimista on totuttu hyödyntämään monella eri tavalla eikä sille ole määritelty yhtenäisiä ja tarkkoja toimintatapoja. Verkko-oppimisen hyödyntämisessä on kehittämisen varaa organisaatiossa. Työkalua voidaan hyödyntää paremmin, mutta sen tunnettuutta olisi lisättävä ja sille olisi asetettava tarkemmat toimintatavat ja tavoitteet.
Asiasanat osaamisen kehittäminen, oppiva organisaatio, verkko-oppiminen