Arvioiva kuvaus palveluliiketoiminnan tukitoimintojen ulkoistamisesta : case Holiday Club Caribia
Hoffrén, Petri (2010)
Hoffrén, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111071
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnassa on ollut viimeisten vuosien aikana rajuja muutoksia. Kilpailu on kiristynyt merkittävästi ja asettanut liiketoiminnan tehostamiselle paljon uusia haasteita. Palveluliiketoiminnan on pystyttävä mukautumaan muuttuneeseen markkinatilanteeseen, ja se vaatii uusia toimintamalleja. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia dokumentoitu toimintamalli palvelujen tukitoimintojen ulkoistamiseen ja ulkoistetun palvelutoiminnan ohjausmalli.
Yhtenä työn tavoitteena oli tutkia tukitoimintojen ulkoistamisen haasteita. Työssä pyrittiin tuomaan esille ulkoistamisen tavoitteita, palvelutuottajan etsintään ja valintaan liittyviä haasteita. Lisäksi tuotiin esille käyttöteoriaa ja teoriaa toimintojen hallinnan avuksi.
Työssä kuvattiin matkailu- ja ravitsemisalaa Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian viiteke-hyksessä ja mallinnettiin kilpailukenttää Bronfenbrennerin kehille. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin palveluliiketoiminnan ydin- ja tukitoimintoja. Toiminnot jaettiin myös Bronfenbrennerin kehille niiden suhteiden havainnollistamiseksi
Työssä esiteltiin myös integroitu palvelujohtamismalli sekä hydridiorganisaation ohjaamiseen kehi-tetty HYBJO- malli. Näiden mallien avulla on mahdollista johtaa ja kehittää ulkoistettua palvelutuo-tantoa. HYBJO- malli mahdollistaa myös toiminnanohjauksen lisäksi yhteistoiminnan laajemman ohjaamisen palvelutuotannonlisäksi.
Työn tuloksissa esiteltiin ehdotus tulevien palveluliiketoimintojen ulkoistamisprosessiin liittyvistä teorioista, joiden avulla prosessin päätöksiä sekä mahdollisia vaikutuksia voidaan perustella ja simu-loida jo ennen ulkoistamista.
Yhtenä työn tavoitteena oli tutkia tukitoimintojen ulkoistamisen haasteita. Työssä pyrittiin tuomaan esille ulkoistamisen tavoitteita, palvelutuottajan etsintään ja valintaan liittyviä haasteita. Lisäksi tuotiin esille käyttöteoriaa ja teoriaa toimintojen hallinnan avuksi.
Työssä kuvattiin matkailu- ja ravitsemisalaa Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian viiteke-hyksessä ja mallinnettiin kilpailukenttää Bronfenbrennerin kehille. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin palveluliiketoiminnan ydin- ja tukitoimintoja. Toiminnot jaettiin myös Bronfenbrennerin kehille niiden suhteiden havainnollistamiseksi
Työssä esiteltiin myös integroitu palvelujohtamismalli sekä hydridiorganisaation ohjaamiseen kehi-tetty HYBJO- malli. Näiden mallien avulla on mahdollista johtaa ja kehittää ulkoistettua palvelutuo-tantoa. HYBJO- malli mahdollistaa myös toiminnanohjauksen lisäksi yhteistoiminnan laajemman ohjaamisen palvelutuotannonlisäksi.
Työn tuloksissa esiteltiin ehdotus tulevien palveluliiketoimintojen ulkoistamisprosessiin liittyvistä teorioista, joiden avulla prosessin päätöksiä sekä mahdollisia vaikutuksia voidaan perustella ja simu-loida jo ennen ulkoistamista.