Sosiaalinen media matkailun markkinointiviestinnässä - Case: Häkärinteet Oy
Juhola, Annika (2010)
Juhola, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710739
Tiivistelmä
Internet-aikakausi tuo haasteita markkinointiin. Edellytys onnistuneelle liiketoiminnalle nykypäivänä on, että markkinointi yrityksen ja asiakkaan välillä on kaksisuuntaista. Suomalaiset yritykset eivät hyödynnä tarjolla olevia yhteisöllisen median mahdollisuuksia riittävästi, vaikka asiakkaat vaativat ja odottavat oikeita viestejä oikeaan aikaan oikeista kanavista.
Opinnäytetyön taustalla on Tekesin vapaa-ajan ohjelman Mmm... eli moniaistisuus matkailun markkinointiviestinnässä-hanke, jonka toteutuksesta vastasivat Laurea-ammattikorkeakoulu ja Valtion Tekninen Tutkimuslaitos VTT. Mmm…-hanke tutkii moniaistisuuden käyttömahdollisuuksia matkailun markkinointiviestinnässä. Case-yritykseni laskettelukeskus Häkärinteet Oy osallistui hankkeeseen. Hankkeen yksi teema oli sosiaalinen media. Ajatus sosiaalisen median hyödyntämisestä hiihtokeskuksen markkinointiviestinnässä syntyi hankkeen projektipäällikkön ja Häkärinteiden toimitusjohtajan yhteistyönä. Sosiaalisen median kanavaksi valittiin Facebook ja Twitter.
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä sosiaalisen median mukanaan tuomia mahdollisuuksia yrityksen markkinointiviestintään ja osoittaa case-osion avulla, kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää konkreettisesti yrityksen markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyössä käytettiin kahta erillistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmiksi valittiin Facebook- ja Twitter-sivustojen ja Facebook-tapahtuman luominen Häkärinteille sekä kvantitatiivinen tutkimus.
Näiden tutkimusmenetelmien avulla lähdettiin ratkaisemaan, miten sosiaalinen media sopii Häkärinteiden tiedotus-/markkinointikanavaksi. Facebookissa seurattiin viikoittain muun muassa fanien määrän kehitystä sekä vuorovaikutusta yrityksen sivuston kanssa. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin 31.1.2010 tutkimuslomakkeen avulla Häkärinteillä. Tutkimukseen vastasi 89 perusjoukkoon, Häkärinteiden yli 10-vuotiaisiin asiakkaisiin kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kävijäprofiili vaikutti siihen, mitä kautta asiakas oli saanut tietoa Facebook-tapahtumasta sekä mitä kautta asiakas haluaisi tietoa Häkärinteiden tapahtumista. Myös ikä vaikutti siihen, mitä kautta asiakas haluaisi saada tietoa Häkärinteiden tapahtumista. Naisten ja miesten kohdalla tutkimuksessa ei ilmennyt huomattavia eroja. Noin puolet vastaajista ilmoitti luoneensa Facebook-profiilin itselleen sekä olevansa tietoisia Häkärinteiden Facebook-sivustosta. Vain yksi vastaaja oli Twitterin käyttäjä. Vastaajista noin kolmasosa aikoi kertoa käynnistään Häkärinteillä Facebookissa, jos mukaan lasketaan ehkä vaihtoehdon valinneet saadaan prosentuaaliseksi osuudeksi 70,2 %. Tämä tutkimustulos osoittaa, että sosiaalinen media todellakin muuttaa koko markkinoinnin ajattelua. Ihmiset hoitavat markkinointia yritysten puolesta.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Facebook sopii hyvin laskettelukeskuksen markkinointiviestintäkanavaksi. Facebookin osalta tulokset näyttävät lupaavilta, ottaen huomioon Häkärinteiden sivustojen vain muutaman viikon olemassaoloajan tutkimuksen toteutusajankohtana. Tuloksista voidaan myös päätellä, että tällä hetkellä Twitterin käyttö Häkärinteiden tiedotus-/markkinointikanavana ei ole perusteltua.
Opinnäytetyön taustalla on Tekesin vapaa-ajan ohjelman Mmm... eli moniaistisuus matkailun markkinointiviestinnässä-hanke, jonka toteutuksesta vastasivat Laurea-ammattikorkeakoulu ja Valtion Tekninen Tutkimuslaitos VTT. Mmm…-hanke tutkii moniaistisuuden käyttömahdollisuuksia matkailun markkinointiviestinnässä. Case-yritykseni laskettelukeskus Häkärinteet Oy osallistui hankkeeseen. Hankkeen yksi teema oli sosiaalinen media. Ajatus sosiaalisen median hyödyntämisestä hiihtokeskuksen markkinointiviestinnässä syntyi hankkeen projektipäällikkön ja Häkärinteiden toimitusjohtajan yhteistyönä. Sosiaalisen median kanavaksi valittiin Facebook ja Twitter.
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä sosiaalisen median mukanaan tuomia mahdollisuuksia yrityksen markkinointiviestintään ja osoittaa case-osion avulla, kuinka sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää konkreettisesti yrityksen markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyössä käytettiin kahta erillistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmiksi valittiin Facebook- ja Twitter-sivustojen ja Facebook-tapahtuman luominen Häkärinteille sekä kvantitatiivinen tutkimus.
Näiden tutkimusmenetelmien avulla lähdettiin ratkaisemaan, miten sosiaalinen media sopii Häkärinteiden tiedotus-/markkinointikanavaksi. Facebookissa seurattiin viikoittain muun muassa fanien määrän kehitystä sekä vuorovaikutusta yrityksen sivuston kanssa. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin 31.1.2010 tutkimuslomakkeen avulla Häkärinteillä. Tutkimukseen vastasi 89 perusjoukkoon, Häkärinteiden yli 10-vuotiaisiin asiakkaisiin kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kävijäprofiili vaikutti siihen, mitä kautta asiakas oli saanut tietoa Facebook-tapahtumasta sekä mitä kautta asiakas haluaisi tietoa Häkärinteiden tapahtumista. Myös ikä vaikutti siihen, mitä kautta asiakas haluaisi saada tietoa Häkärinteiden tapahtumista. Naisten ja miesten kohdalla tutkimuksessa ei ilmennyt huomattavia eroja. Noin puolet vastaajista ilmoitti luoneensa Facebook-profiilin itselleen sekä olevansa tietoisia Häkärinteiden Facebook-sivustosta. Vain yksi vastaaja oli Twitterin käyttäjä. Vastaajista noin kolmasosa aikoi kertoa käynnistään Häkärinteillä Facebookissa, jos mukaan lasketaan ehkä vaihtoehdon valinneet saadaan prosentuaaliseksi osuudeksi 70,2 %. Tämä tutkimustulos osoittaa, että sosiaalinen media todellakin muuttaa koko markkinoinnin ajattelua. Ihmiset hoitavat markkinointia yritysten puolesta.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että Facebook sopii hyvin laskettelukeskuksen markkinointiviestintäkanavaksi. Facebookin osalta tulokset näyttävät lupaavilta, ottaen huomioon Häkärinteiden sivustojen vain muutaman viikon olemassaoloajan tutkimuksen toteutusajankohtana. Tuloksista voidaan myös päätellä, että tällä hetkellä Twitterin käyttö Häkärinteiden tiedotus-/markkinointikanavana ei ole perusteltua.