Ryhmäopetus? - APUA!! : rumpujensoiton ryhmäopetuksen haasteet ja mahdollisuudet
Vihunen, Santtu (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vihunen, Santtu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610638
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön johtoajatuksena oli etsiä ja tutkia rumpujensoiton ryhmäopetuksen haasteita ja pohtia ryhmäopetuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimukseen ryhdyttiin, koska huomattiin, että ryhmämuotoinen soitonopetus koetaan usein erittäin haastavaksi. Tutkimus on otteeltaan laadullinen, ja se on muodoltaan osin toiminnallinen tapaustutkimus, jossa on pitkittäistutkimuksen piirteitä.
Tutkimus koostui useista eri tiedonkeruumenetelmistä. Työn alkuperäisen rungon muodosti rumpupedagogi Aarne ”Arska” Himbergin keväällä 2005 Santtu Vihuselle tekemä teemahaastattelu rumpujen ryhmäpedagogiikasta. Tämän työn tapaustutkimuksessa tutkittiin musiikkipedagogi Santtu Vihusen suhdetta hänen toimintaympäristöönsä, joka on rumpujensoiton ryhmäopetus ja - pedagogiikka. Työhön koottiin myös laaja teoreettinen osio, jossa käsitellään erilaisia ryhmäopetukseen liittyviä teemoja. Lisäksi teemahaastattelukysymyksiin vastattiin myöhemmin kirjallisesti vuonna 2008 ja 2010.
Työn tavoitteena oli löytää, pukea sanoiksi ja pohtia rumpujensoiton ryhmäopetuksessa ilmeneviä haasteita sekä teoriatiedon että tapaustutkittavan omien näkemysten avulla. Santtu Vihusen oma oppimisprosessi sekä näkökulmat Rytmimusiikkiopisto Taukon rumpujensoiton ryhmäpedagogina näytteli tässä työssä keskeistä roolia: käytännön pohdintaa pyrittiin saamaan jo käsiteltävien teoriateemojen kohdalle, jotta mahdolliset haasteet ja mahdollisuudet nousisivat esiin. Osatavoitteena oli myös saattaa teoriakehyksestä saatu tieto sellaiseen muotoon että siitä olisi käytännön hyötyä ryhmäopetuksessa. Työn edetessä huomattiin, että teoreettinen osuus ja sitä kautta esiin tulleet haasteet nousivat suurempaan rooliin tiedonhankintakeinona kuin teemahaastattelu.
Työn viitteellisenä ennakko-oletuksena oli, että rumpujensoiton ryhmäpedagogiikkaa voidaan kehittää, ja että tietojen karttuessa tapahtuu oppimista, joka voidaan sisällyttää käytäntöön. Ennakko-oletus sekä tutkimuksen johtoajatukset toteutuivat usealla eri tasolla. Ryhmäopetuksen haasteita löytyi useita erilaisia, ja suurta osaa näistä haasteista pohdittiin teoriatietojen valossa ja pyrittiin luomaan haasteisiin käytännön ratkaisuja.
Työn keskeisimmäksi tulokseksi nousi ajatus siitä, että ryhmäopetus on varteenotettava opetusmuoto muiden joukossa. Ehdotettiin, että opettaja voi kehittää ryhmäopetustaan kartuttamalla ryhmäpedagogista tietouttaan, olemalla avoin ja kokeilemalla erilaisia opetuskäytänteitä kuten yhteistoiminnallisuutta. Työn etenemisprosessi tuotti paljon uutta ryhmäopetusta koskevaa tietoa. Uuden tiedon ja pohdintojen avulla esiteltiin käytännön esimerkkejä sekä pohdittiin erilaisia ryhmäopetuksen tarjoamia käytännön mahdollisuuksia. Loppuajatuksena todettiin, että työn tavoitteet toteutuivat ja että työ tuotti paljon pedagogista pohdittavaa sekä nykyisille että tuleville ryhmäopettajille instrumentista riippumatta.
Tämän opinnäytetyön johtoajatuksena oli etsiä ja tutkia rumpujensoiton ryhmäopetuksen haasteita ja pohtia ryhmäopetuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimukseen ryhdyttiin, koska huomattiin, että ryhmämuotoinen soitonopetus koetaan usein erittäin haastavaksi. Tutkimus on otteeltaan laadullinen, ja se on muodoltaan osin toiminnallinen tapaustutkimus, jossa on pitkittäistutkimuksen piirteitä.
Tutkimus koostui useista eri tiedonkeruumenetelmistä. Työn alkuperäisen rungon muodosti rumpupedagogi Aarne ”Arska” Himbergin keväällä 2005 Santtu Vihuselle tekemä teemahaastattelu rumpujen ryhmäpedagogiikasta. Tämän työn tapaustutkimuksessa tutkittiin musiikkipedagogi Santtu Vihusen suhdetta hänen toimintaympäristöönsä, joka on rumpujensoiton ryhmäopetus ja - pedagogiikka. Työhön koottiin myös laaja teoreettinen osio, jossa käsitellään erilaisia ryhmäopetukseen liittyviä teemoja. Lisäksi teemahaastattelukysymyksiin vastattiin myöhemmin kirjallisesti vuonna 2008 ja 2010.
Työn tavoitteena oli löytää, pukea sanoiksi ja pohtia rumpujensoiton ryhmäopetuksessa ilmeneviä haasteita sekä teoriatiedon että tapaustutkittavan omien näkemysten avulla. Santtu Vihusen oma oppimisprosessi sekä näkökulmat Rytmimusiikkiopisto Taukon rumpujensoiton ryhmäpedagogina näytteli tässä työssä keskeistä roolia: käytännön pohdintaa pyrittiin saamaan jo käsiteltävien teoriateemojen kohdalle, jotta mahdolliset haasteet ja mahdollisuudet nousisivat esiin. Osatavoitteena oli myös saattaa teoriakehyksestä saatu tieto sellaiseen muotoon että siitä olisi käytännön hyötyä ryhmäopetuksessa. Työn edetessä huomattiin, että teoreettinen osuus ja sitä kautta esiin tulleet haasteet nousivat suurempaan rooliin tiedonhankintakeinona kuin teemahaastattelu.
Työn viitteellisenä ennakko-oletuksena oli, että rumpujensoiton ryhmäpedagogiikkaa voidaan kehittää, ja että tietojen karttuessa tapahtuu oppimista, joka voidaan sisällyttää käytäntöön. Ennakko-oletus sekä tutkimuksen johtoajatukset toteutuivat usealla eri tasolla. Ryhmäopetuksen haasteita löytyi useita erilaisia, ja suurta osaa näistä haasteista pohdittiin teoriatietojen valossa ja pyrittiin luomaan haasteisiin käytännön ratkaisuja.
Työn keskeisimmäksi tulokseksi nousi ajatus siitä, että ryhmäopetus on varteenotettava opetusmuoto muiden joukossa. Ehdotettiin, että opettaja voi kehittää ryhmäopetustaan kartuttamalla ryhmäpedagogista tietouttaan, olemalla avoin ja kokeilemalla erilaisia opetuskäytänteitä kuten yhteistoiminnallisuutta. Työn etenemisprosessi tuotti paljon uutta ryhmäopetusta koskevaa tietoa. Uuden tiedon ja pohdintojen avulla esiteltiin käytännön esimerkkejä sekä pohdittiin erilaisia ryhmäopetuksen tarjoamia käytännön mahdollisuuksia. Loppuajatuksena todettiin, että työn tavoitteet toteutuivat ja että työ tuotti paljon pedagogista pohdittavaa sekä nykyisille että tuleville ryhmäopettajille instrumentista riippumatta.