Aikuisopiskelijan ohjausprosessi tradenomiopinnoissa : case: Seinäjoen ammattikorkeakoulu pk-yrittäjyyden koulutusohjelma
Muurimäki, Riikka (2010)
Lataukset:
Muurimäki, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310229
Tiivistelmä
Tämä kehitysprojekti kuvaa aikuisopiskelijan ohjausprosessia Seinäjoen Ammattikorkeakoulun pk-yrittäjyyden koulutusohjelmassa. Koulutusohjelma on käynyt läpi suuria muutoksia viimeaikoina.
Tämän työn tarkoituksena on kuvata aikuisopiskelijoiden ohjausprosessi pk-yrittäjyyden koulutusohjelmassa niinkuin se on aloitettu toteuttamaan vuoden 2008 alusta. Prosessi on kehitetty tukemaan aikuisopiskelijan oppimista, opintojen loppuun saattamista, lisätä motivaatiota ja estää opintojen lopettamista.
Opintojen ohjaus on pakollista ammattikorkeakouluissa, mutta ohjausta ei anneta pelkästään siksi, että opiskelijat saataisiin valmistettua. Heidän halutaan myös kasvavan ihmisinä ja oppijoina. Aikuisten ohjaus eroaa nuorten ohjauksesta mm. siinä, että aikuinen opiskelija tuo opintoihin mukaan koko elämänsä, mukaan lukien perhe, työ ja harrastukset.
Nykyajan lyhytjänteisyys työelämässä johtaa siihen, että yhä useampi työikäinen opiskelee työn ohessa. Tämä tuo myös haasteita opettajien työhön. Uusia ohjausmuotoja kuten pienryhmäohjaus ja vertaistukiohjaus on lisättävä aikuisten ohjauksessa.
Tämän työn tarkoituksena on kuvata aikuisopiskelijoiden ohjausprosessi pk-yrittäjyyden koulutusohjelmassa niinkuin se on aloitettu toteuttamaan vuoden 2008 alusta. Prosessi on kehitetty tukemaan aikuisopiskelijan oppimista, opintojen loppuun saattamista, lisätä motivaatiota ja estää opintojen lopettamista.
Opintojen ohjaus on pakollista ammattikorkeakouluissa, mutta ohjausta ei anneta pelkästään siksi, että opiskelijat saataisiin valmistettua. Heidän halutaan myös kasvavan ihmisinä ja oppijoina. Aikuisten ohjaus eroaa nuorten ohjauksesta mm. siinä, että aikuinen opiskelija tuo opintoihin mukaan koko elämänsä, mukaan lukien perhe, työ ja harrastukset.
Nykyajan lyhytjänteisyys työelämässä johtaa siihen, että yhä useampi työikäinen opiskelee työn ohessa. Tämä tuo myös haasteita opettajien työhön. Uusia ohjausmuotoja kuten pienryhmäohjaus ja vertaistukiohjaus on lisättävä aikuisten ohjauksessa.