Miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä? : CASE: Lastensuojelun Keskusliiton Neuvo-hanke
Andersson, Sonja; Ansio, Ilmari (2010)
Andersson, Sonja
Ansio, Ilmari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110118
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma Lastensuojelun Keskusliiton Neuvo-hankkeelle. Opinnäytetyö oli projektiluonteinen ja se perustui toimeksiantoon. Työllä pyrittiin lisäämään Neuvo-hankkeen tunnettuutta valtakunnallisesti Internet-markkinoinnin keinoin. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa pyrittiin antamaan vinkkejä, miten Neuvo voisi kohdentaa markkinointiaan sosiaaliseen mediaan, jotta hankkeen tunnettuus paranisi ja se saisi enemmän asiakkaita.
Opinnäytetyössä teoria ja sen pohjalta syntyneet käytännön ehdotukset markkinointiviestinnän parantamiseksi kirjoitettiin rakenteellisesti rinnakkain. Parannusehdotuksia tukivat myös vies-tintäkyselystä saadut tulokset. Viestintäkysely laadittiin yhdessä Neuvon työntekijöiden kanssa ja tulokset saatiin kolmesta eri eroryhmästä. Teoria-aineisto kerättiin useista eri lähteistä ja se käsitteli pääasiassa markkinointia, viestintää, markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Teoriaosiot tukivat toisiaan ja niiden sanoma pyrittiin yhdistämään selkeiksi parannusehdotuksiksi.
Viestintäkyselystä saadut tulokset vahvistivat teorian antamaa käsitystä Internet-markkinoinnin tärkeydestä. Tulokset osoittivat, että Internet on suurin, tärkein ja ensisijainen kanava, josta noin 40-vuotiaat ihmiset hakevat tietoa Neuvo-hankkeeseen ja yleisesti eroon liittyen, vaikka Neuvo-hankkeen markkinoinnissa ei Internetiin ja sosiaaliseen mediaan ole panostettu resursseja juuri ollenkaan.
Kaikki työssä esitetyt esimerkit, teoria ja viestintäkysely osoittivat kiistatta, että Internet-markkinointi on jo monen vuoden ajan ollut merkittävin yksittäinen markkinointi- ja viestin-täkanava ainakin teollistuneissa maissa kaikissa ikäluokissa kaikkein vanhimpia sukupolvia lukuun ottamatta, ja Internet-markkinoinnin merkitys markkinointi- ja viestintäkanavana kasvaa jatkuvasti. Jo ennakkokäsityksen pohjalta, jota teoria ja viestintäkyselyn tulokset täysin tukivat, voidaan vetää selkeä johtopäätös, jonka mukaan Neuvo-hankkeessa tulisi ehdottomasti panostaa tulevaisuudessa Internet-markkinointiin ottaen sosiaalisessa mediassa markkinointi selkeästi ensisijaiseksi markkinointi- ja markkinointiviestintäkanavaksi. Todettiin, että markkinointiviestin-täkanavina sosiaalisessa mediassa Neuvo voisi käyttää ainakin Facebook-yhteisöpalvelua, blogeja, keskustelupalstoja, YouTube –videopalvelua, Googlen hakukonemarkkinointia, IRC-Galleriaa ja Habbo Hotelia. Havaittiin myös, että markkinointi sosiaalisessa mediassa perustuu kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen asiakkaan ja yrityksen välillä. Tätä vuorovaikutusta hyödyntäen yritykset osallistavat asiakkaitaan esimerkiksi tuotteiden suunnittelu- ja kehitysprosesseihin.
Opinnäytetyössä teoria ja sen pohjalta syntyneet käytännön ehdotukset markkinointiviestinnän parantamiseksi kirjoitettiin rakenteellisesti rinnakkain. Parannusehdotuksia tukivat myös vies-tintäkyselystä saadut tulokset. Viestintäkysely laadittiin yhdessä Neuvon työntekijöiden kanssa ja tulokset saatiin kolmesta eri eroryhmästä. Teoria-aineisto kerättiin useista eri lähteistä ja se käsitteli pääasiassa markkinointia, viestintää, markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Teoriaosiot tukivat toisiaan ja niiden sanoma pyrittiin yhdistämään selkeiksi parannusehdotuksiksi.
Viestintäkyselystä saadut tulokset vahvistivat teorian antamaa käsitystä Internet-markkinoinnin tärkeydestä. Tulokset osoittivat, että Internet on suurin, tärkein ja ensisijainen kanava, josta noin 40-vuotiaat ihmiset hakevat tietoa Neuvo-hankkeeseen ja yleisesti eroon liittyen, vaikka Neuvo-hankkeen markkinoinnissa ei Internetiin ja sosiaaliseen mediaan ole panostettu resursseja juuri ollenkaan.
Kaikki työssä esitetyt esimerkit, teoria ja viestintäkysely osoittivat kiistatta, että Internet-markkinointi on jo monen vuoden ajan ollut merkittävin yksittäinen markkinointi- ja viestin-täkanava ainakin teollistuneissa maissa kaikissa ikäluokissa kaikkein vanhimpia sukupolvia lukuun ottamatta, ja Internet-markkinoinnin merkitys markkinointi- ja viestintäkanavana kasvaa jatkuvasti. Jo ennakkokäsityksen pohjalta, jota teoria ja viestintäkyselyn tulokset täysin tukivat, voidaan vetää selkeä johtopäätös, jonka mukaan Neuvo-hankkeessa tulisi ehdottomasti panostaa tulevaisuudessa Internet-markkinointiin ottaen sosiaalisessa mediassa markkinointi selkeästi ensisijaiseksi markkinointi- ja markkinointiviestintäkanavaksi. Todettiin, että markkinointiviestin-täkanavina sosiaalisessa mediassa Neuvo voisi käyttää ainakin Facebook-yhteisöpalvelua, blogeja, keskustelupalstoja, YouTube –videopalvelua, Googlen hakukonemarkkinointia, IRC-Galleriaa ja Habbo Hotelia. Havaittiin myös, että markkinointi sosiaalisessa mediassa perustuu kaksisuuntaiseen vuorovaikutukseen asiakkaan ja yrityksen välillä. Tätä vuorovaikutusta hyödyntäen yritykset osallistavat asiakkaitaan esimerkiksi tuotteiden suunnittelu- ja kehitysprosesseihin.