Lääkelaskentaa lähihoitajaopiskelijoille Moodle-verkkoympäristössä
Leinonen, Anssi (2010)
Leinonen, Anssi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189654
Tiivistelmä
Lääkelaskenta on pakollinen opintokokonaisuus suoritettaessa sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa. Lähihoitajakoulutuksessa opiskelijan lääkelaskenta on suoritettava virheettömästi hoidon ja huolenpidon ja koulutusohjelmaopintojen opinnoissa ennen
työssäoppimisjaksoja. Opiskelijat kokevat lääkelaskennan yhdeksi vaikeimmista asiois-ta koko lähihoitajakoulutuksessa johtuen juuri virheettömän suorituksen vaatimuksesta. Lääkelaskennan opettajat puolestaan kokevat opintojakson erittäin rasittavana.
Hankkeen taustalla onkin lukuisia kertoja esiinnoussut ongelma harjoitustehtävien tai harjoituskokeiden puuttumisesta. Osa opiskelijoista tarvitsee huomattavan määrän tukitoimia selviytyäkseen kyseisestä opintokokonaisuudesta. Opettajat puolestaan tuntevat riittämättömyyttä keksiä ja kehitellä uusia laskuesimerkkejä. Tämä kehittämishanke on verkkoympäristössä tapahtuva sekä opiskelijoille että opettajille tarkoitettu työtila, jota opettajat voivat käyttää materiaalipankkina ja opiskelijat harjoitustehtäväpankkinaan. Hankkeeni tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiuksia harjoitella omatoimisesti lääkelaskentaa verkkoympäristössä, jonka kasvatuksellinen tehtävä on puolestaan turvallisen ja virheettömän lääkehoidon toteutuminen työelämässä.
työssäoppimisjaksoja. Opiskelijat kokevat lääkelaskennan yhdeksi vaikeimmista asiois-ta koko lähihoitajakoulutuksessa johtuen juuri virheettömän suorituksen vaatimuksesta. Lääkelaskennan opettajat puolestaan kokevat opintojakson erittäin rasittavana.
Hankkeen taustalla onkin lukuisia kertoja esiinnoussut ongelma harjoitustehtävien tai harjoituskokeiden puuttumisesta. Osa opiskelijoista tarvitsee huomattavan määrän tukitoimia selviytyäkseen kyseisestä opintokokonaisuudesta. Opettajat puolestaan tuntevat riittämättömyyttä keksiä ja kehitellä uusia laskuesimerkkejä. Tämä kehittämishanke on verkkoympäristössä tapahtuva sekä opiskelijoille että opettajille tarkoitettu työtila, jota opettajat voivat käyttää materiaalipankkina ja opiskelijat harjoitustehtäväpankkinaan. Hankkeeni tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiuksia harjoitella omatoimisesti lääkelaskentaa verkkoympäristössä, jonka kasvatuksellinen tehtävä on puolestaan turvallisen ja virheettömän lääkehoidon toteutuminen työelämässä.