Hevosheinän sopimustuotanto ja markkinointi
Matikainen, Harri (2010)
Matikainen, Harri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179637
Tiivistelmä
Laurea-Ammattikorkeakoulu TIIVISTELMÄ
Hyvinkää
Luonnonvara- ja ympäristöala
Maaseutuelinkeinojen koulutusohjelma
Harri Matikainen
Hevosheinän sopimustuotanto ja markkinointi
Vuosi 2010 Sivumäärä 32
Yhä tiukentuvassa markkinatilanteessa maatilat joutuvat usein taloudellisesti ahtaalle. Yksi syy tähän, on markkinoilla vallitseva ylitarjonta yleisimmistä tuotteista, jolloin tuotteiden tuottajahinnat laskevat. Menestyäkseen jatkossa, maatilojen on erikoistettava tai monipuolistettava tuotantoaan. Hevosheinäntuotanto sopii tähän joko tilan pää- tai sivutuotantosuuntiin. Usein varsinkin karjatiloilla on jo olemassa konekanta, jolla heinänkorjuu onnistuu.
Laadukkaan hevosheinän tuottaminen on haastavaa, mistä kertoo se, että heinän kysyntä ylittää jatkuvasti sen tarjonnan. Viljelyssä onnistumisen lisäksi tarvitaan markkinointi- ja myyntitaitoja, jotta sato saataisiin kaupaksi. Tyytyväiset asiakkaat ovat tärkein myyntivaltti ja koko toiminnan edellytys, joten asiakassuhteista tulee huolehtia.
Markkinoinnin, sopimustuotannon ja viljelyn lainalaisuudet on selvitetty lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi työhön kuuluu pienimuotoinen haastattelu kymmenelle heinänostajalle. Haastatteluista osa on tehty tiloilla ja osa puhelinhaastatteluina. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tallit hankkivat heinää, oliko talleilla sopimus tuottajan kanssa sekä millaista heinää talleilla käytettiin. Lopuksi on pohdittu tuottajan näkökulmasta haastatteluista saatuja tuloksia.
Tallit hankkivat heinää joko yksityisen tuottajan tai heinäntuotantorenkaan kautta. ”Puskaradio” osoittautui yleisimmäksi käytetyistä markkinointikeinoista. Varsinaisia kirjallisia tuotantosopimuksia ei kaikilla ollut vaan toiminta perustui pääosin luottamukseen ja suulliseen sopimukseen. Yleisin talleille toimitettava heinäpakkaus oli pienpaali kuivaa heinää.
Asiasanat: Markkinointi, sopimustuotanto, hevosheinä, heinäntuotantorengas
Hyvinkää
Luonnonvara- ja ympäristöala
Maaseutuelinkeinojen koulutusohjelma
Harri Matikainen
Hevosheinän sopimustuotanto ja markkinointi
Vuosi 2010 Sivumäärä 32
Yhä tiukentuvassa markkinatilanteessa maatilat joutuvat usein taloudellisesti ahtaalle. Yksi syy tähän, on markkinoilla vallitseva ylitarjonta yleisimmistä tuotteista, jolloin tuotteiden tuottajahinnat laskevat. Menestyäkseen jatkossa, maatilojen on erikoistettava tai monipuolistettava tuotantoaan. Hevosheinäntuotanto sopii tähän joko tilan pää- tai sivutuotantosuuntiin. Usein varsinkin karjatiloilla on jo olemassa konekanta, jolla heinänkorjuu onnistuu.
Laadukkaan hevosheinän tuottaminen on haastavaa, mistä kertoo se, että heinän kysyntä ylittää jatkuvasti sen tarjonnan. Viljelyssä onnistumisen lisäksi tarvitaan markkinointi- ja myyntitaitoja, jotta sato saataisiin kaupaksi. Tyytyväiset asiakkaat ovat tärkein myyntivaltti ja koko toiminnan edellytys, joten asiakassuhteista tulee huolehtia.
Markkinoinnin, sopimustuotannon ja viljelyn lainalaisuudet on selvitetty lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi työhön kuuluu pienimuotoinen haastattelu kymmenelle heinänostajalle. Haastatteluista osa on tehty tiloilla ja osa puhelinhaastatteluina. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tallit hankkivat heinää, oliko talleilla sopimus tuottajan kanssa sekä millaista heinää talleilla käytettiin. Lopuksi on pohdittu tuottajan näkökulmasta haastatteluista saatuja tuloksia.
Tallit hankkivat heinää joko yksityisen tuottajan tai heinäntuotantorenkaan kautta. ”Puskaradio” osoittautui yleisimmäksi käytetyistä markkinointikeinoista. Varsinaisia kirjallisia tuotantosopimuksia ei kaikilla ollut vaan toiminta perustui pääosin luottamukseen ja suulliseen sopimukseen. Yleisin talleille toimitettava heinäpakkaus oli pienpaali kuivaa heinää.
Asiasanat: Markkinointi, sopimustuotanto, hevosheinä, heinäntuotantorengas