Den interna kommunikationen på Intrum Justitia Oy
Nylund, Johanna (2010)
Nylund, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128988
Tiivistelmä
Jag har undersökt den interna kommunikationen på Intrum Justitia Oy. Intrum Justitia är ett företag som sköter företagsindrivning samt indrivning på privatpersoner.
Jag har baserat min undersökning på två tidigare gjorda undersökningar på Intrum Justitia angående den interna kommunikationen. Dessa två undersökningar var från år 2004 och 2006. Då jag jämförde resultaten med varandra, kunde jag konstatera att det skett en för-sämring mellan åren 2004 och 2006 angående den interna kommunikationen. Jag har först behandlat aktuell teori för att få en bakgrund till min undersökning. Sedan valde jag att utföra två öppen intervjuer på två mindre arbetsgrupper bland Intrums personal. Jag valde öppna intervjuer eftersom de tidigare intervjuerna var utförda på ett mera kvantitativt sätt och resultaten hade varit en aning missvisande. Grupperna bestod av 4-6 personer och ena gruppen var finskspråkig och andra svenskspråkig. Intervjufrågorna var baserade kring de två tidigare undersökningarna. Av slutresultatet kunde jag konstatera att den interna kommunikationen har förbättrats sedan 2006 och i stort sett fungerar numera. Dock finns det saker som kunde förbättras, t.ex. intranätet som visade sig vara största problemet. Jag har i slutet på mitt arbete diskuterat kring eventuella lösningar till de problem som fram-kom genom mina intervjufrågor. Undersökningarna jag baserade hela mitt arbete på var inte så omfattande och därigenom lite missvisande. Dessutom hade inte alla mina inter-vjuobjekt varit anställda år 2004 eller 2006 så de kunde inte direkt jämföra hur det varit då med nuläget. I have made a survey regarding the internal communication at Intrum Justitia Oy. Intrum Justitia is a collectioncompany that takes care of the unpaid invoices for other companies or private persons as well.
My survey is based on two earlier made surveys about the internal communication at In-trum Justitia. These two surveys was made in 2004 and 2006. Based on those two sur-veys, I could make the conclusion that the internal communication has gotten worse so I wanted to find out what the reasons behind this deterioration were. First I gathered infor-mation about communication in an organization and some different communications models to have something to relay on in my survey. Then I interviewed two groups sepa-rately, one finish-speaking and one swedish-speaking group. They were about 4-6 people in each group. We discussed opened what the reasons could be behind these communica-tion problems and what there is to do to get the internal communication to work at Intrum Justitia. I came to the results that the internal communication is working to some level, but for example the intranet need a facelift and needs to be organized. There were a few other problems as well that I mention at last in my work. The problem with my survey was that the people I interviewed did not work at Intrum Justitia in 2004 or 2006 so they could not relate to the earlier surveys.
Jag har baserat min undersökning på två tidigare gjorda undersökningar på Intrum Justitia angående den interna kommunikationen. Dessa två undersökningar var från år 2004 och 2006. Då jag jämförde resultaten med varandra, kunde jag konstatera att det skett en för-sämring mellan åren 2004 och 2006 angående den interna kommunikationen. Jag har först behandlat aktuell teori för att få en bakgrund till min undersökning. Sedan valde jag att utföra två öppen intervjuer på två mindre arbetsgrupper bland Intrums personal. Jag valde öppna intervjuer eftersom de tidigare intervjuerna var utförda på ett mera kvantitativt sätt och resultaten hade varit en aning missvisande. Grupperna bestod av 4-6 personer och ena gruppen var finskspråkig och andra svenskspråkig. Intervjufrågorna var baserade kring de två tidigare undersökningarna. Av slutresultatet kunde jag konstatera att den interna kommunikationen har förbättrats sedan 2006 och i stort sett fungerar numera. Dock finns det saker som kunde förbättras, t.ex. intranätet som visade sig vara största problemet. Jag har i slutet på mitt arbete diskuterat kring eventuella lösningar till de problem som fram-kom genom mina intervjufrågor. Undersökningarna jag baserade hela mitt arbete på var inte så omfattande och därigenom lite missvisande. Dessutom hade inte alla mina inter-vjuobjekt varit anställda år 2004 eller 2006 så de kunde inte direkt jämföra hur det varit då med nuläget.
My survey is based on two earlier made surveys about the internal communication at In-trum Justitia. These two surveys was made in 2004 and 2006. Based on those two sur-veys, I could make the conclusion that the internal communication has gotten worse so I wanted to find out what the reasons behind this deterioration were. First I gathered infor-mation about communication in an organization and some different communications models to have something to relay on in my survey. Then I interviewed two groups sepa-rately, one finish-speaking and one swedish-speaking group. They were about 4-6 people in each group. We discussed opened what the reasons could be behind these communica-tion problems and what there is to do to get the internal communication to work at Intrum Justitia. I came to the results that the internal communication is working to some level, but for example the intranet need a facelift and needs to be organized. There were a few other problems as well that I mention at last in my work. The problem with my survey was that the people I interviewed did not work at Intrum Justitia in 2004 or 2006 so they could not relate to the earlier surveys.