Yrityskuva ja graafinen ohjeistus : case: Valkeakosken Tili ja Isännöinti Oy
Vaittinen, Riika (2010)
Vaittinen, Riika
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä tarkoittavat termit yrityskuva sekä graafinen ohjeistus. Yrityskuvaa käsittelevässä osiossa kerrotaan mikä on yrityskuva, mistä se muodostuu, mitkä tekijät siihen vaikuttavat, mikä on sen merkitys yritykselle sekä miten siihen voidaan vaikuttaa. Lisäksi perehdytään yhteen tärkeimmästä yrityskuvaan vaikuttavasta tekijästä, graafiseen ohjeistukseen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa luodaan case yritykselle graafinen ohjeistus, jossa myös liikemerkki saa uuden ilmeen. Case- yritys on pieni isännöinti- ja kirjanpitoalan yritys, Valkeakosken Tili ja Isännöinti Oy. Yrityksellä ei aiemmin ole ollut selkeää tai yhtenäistä visuaalista linjaa, eikä varsinaista liikemerkkiä. Idea graafisen ohjeistuksen luomiseen tuli opinnäytetyön tekijältä, joka työskentelee yrityksessä.
Uusi ohjeistus luotiin noudattamalla yrityksestä lähteviä toiveita. Ilme haluttiin muuttaa yhtenäiseksi. Toiveena oli, että ei tehtäisi liian radikaaleja muutoksia uuteen liikemerkkiin ja ilmeeseen, jotta yritys tunnistettaisiin helposti jatkossakin. Ohjeistus luotiin muokkaamalla jo olemassa olleita graafisia elementtejä ja sovelluksia, lisäksi luotiin kokonaan uusia.
Graafisen ohjeistuksen avulla niin pieni kuin isokin yritys voi hallita visuaalista ilmettään ja pitää sitä yhtenäisenä. Näyttävällä visuaalisella ilmeellä yritys vaikuttaa ulkoiseen yrityskuvaansa. Visuaalisuus on tänä päivänä noussut tärkeäksi kilpailukeinoksi, siihen panostaminen ei siis ole rahan tai ajan hukkaamista.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa luodaan case yritykselle graafinen ohjeistus, jossa myös liikemerkki saa uuden ilmeen. Case- yritys on pieni isännöinti- ja kirjanpitoalan yritys, Valkeakosken Tili ja Isännöinti Oy. Yrityksellä ei aiemmin ole ollut selkeää tai yhtenäistä visuaalista linjaa, eikä varsinaista liikemerkkiä. Idea graafisen ohjeistuksen luomiseen tuli opinnäytetyön tekijältä, joka työskentelee yrityksessä.
Uusi ohjeistus luotiin noudattamalla yrityksestä lähteviä toiveita. Ilme haluttiin muuttaa yhtenäiseksi. Toiveena oli, että ei tehtäisi liian radikaaleja muutoksia uuteen liikemerkkiin ja ilmeeseen, jotta yritys tunnistettaisiin helposti jatkossakin. Ohjeistus luotiin muokkaamalla jo olemassa olleita graafisia elementtejä ja sovelluksia, lisäksi luotiin kokonaan uusia.
Graafisen ohjeistuksen avulla niin pieni kuin isokin yritys voi hallita visuaalista ilmettään ja pitää sitä yhtenäisenä. Näyttävällä visuaalisella ilmeellä yritys vaikuttaa ulkoiseen yrityskuvaansa. Visuaalisuus on tänä päivänä noussut tärkeäksi kilpailukeinoksi, siihen panostaminen ei siis ole rahan tai ajan hukkaamista.