Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin mielikuvatutkimus
Välimaa, Hanna (2010)
Välimaa, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on mielikuvatutkimus Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXista. Vuoden 2009 alussa Hämeenlinnaan liittyi viisi uutta kuntaa: Hauho, Renko, Lammi, Kalvola ja Tuulos. Tämän takia oli ajankohtaista selvittää, miten ARX tunnetaan koko uuden Hämeenlinnan alueella vai tunnetaanko ollenkaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia mielikuvia ARX vastaajien mielessä herättää ja onko mielikuvissa eroa kantakaupungin ja liitoskuntien välillä. Lisäksi työssä selvitettiin, ovatko ARXin tuntevat ihmiset jo entuudestaan kulttuurinkäyttäjiä.
Työn alussa perehdytään siihen, mistä mielikuvat muodostuvat ja miten niitä tutkitaan. Lisäksi käydään läpi mielikuvaan läheisesti liittyviä pääkäsitteitä sekä markkinointiviestinnän teoriaa. Työssä selvitetään myös, miten mielikuvat vaikuttavat yrityksen menestymiseen. Opinnäytetyön lähteinä on paljon alan kirjallisuutta ja Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin henkilökunnalta saatua tietoa.
Työn produktiivinen osa oli kyselylomakkeen tekeminen, kyselyn toteuttaminen ja tulosten arviointi. Tutkimuksen kohteena olivat Hämeenlinnan alakoululaisten vanhemmat. Tutkimukseen osallistuivat yhtä koulua lukuun ottamatta kaikki alakoulut. Kouluja on yhteensä 22. Kyselylomakkeet toimitettiin kouluihin pääasiassa sisäisen postin kautta. Koulusta kyselyt lähetettiin vanhemmille kotiin täytettäväksi oppilaiden kautta. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 64.
Tutkimus osoitti, että vastaajilla on positiivinen mielikuva ARXista. Parhaiten ARX tunnettiin kouluille suunnatusta kulttuuritarjonnasta sekä lasten ja nuorten taidefestivaali Hippaloista. Kantakaupungin alueella ARX tunnettiin kuitenkin paremmin kuin liitoskunnissa. Tutkimus osoitti, että ARXilla on parantamisen varaa tiedottamisessa ja markkinoinnissa. ARXin toivottiin ottavan huomioon liitoskunnat ja vievän toimintaa enemmän Hämeenlinnan reuna-alueille. Tutkimuksen tulosten perusteella ARX saa neuvoja, miten se voi parantaa palvelujaan ja sitä myöten tunnettuuttaan sekä mielikuvaansa hämeenlinnalaisten mielissä.
Työn alussa perehdytään siihen, mistä mielikuvat muodostuvat ja miten niitä tutkitaan. Lisäksi käydään läpi mielikuvaan läheisesti liittyviä pääkäsitteitä sekä markkinointiviestinnän teoriaa. Työssä selvitetään myös, miten mielikuvat vaikuttavat yrityksen menestymiseen. Opinnäytetyön lähteinä on paljon alan kirjallisuutta ja Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin henkilökunnalta saatua tietoa.
Työn produktiivinen osa oli kyselylomakkeen tekeminen, kyselyn toteuttaminen ja tulosten arviointi. Tutkimuksen kohteena olivat Hämeenlinnan alakoululaisten vanhemmat. Tutkimukseen osallistuivat yhtä koulua lukuun ottamatta kaikki alakoulut. Kouluja on yhteensä 22. Kyselylomakkeet toimitettiin kouluihin pääasiassa sisäisen postin kautta. Koulusta kyselyt lähetettiin vanhemmille kotiin täytettäväksi oppilaiden kautta. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 64.
Tutkimus osoitti, että vastaajilla on positiivinen mielikuva ARXista. Parhaiten ARX tunnettiin kouluille suunnatusta kulttuuritarjonnasta sekä lasten ja nuorten taidefestivaali Hippaloista. Kantakaupungin alueella ARX tunnettiin kuitenkin paremmin kuin liitoskunnissa. Tutkimus osoitti, että ARXilla on parantamisen varaa tiedottamisessa ja markkinoinnissa. ARXin toivottiin ottavan huomioon liitoskunnat ja vievän toimintaa enemmän Hämeenlinnan reuna-alueille. Tutkimuksen tulosten perusteella ARX saa neuvoja, miten se voi parantaa palvelujaan ja sitä myöten tunnettuuttaan sekä mielikuvaansa hämeenlinnalaisten mielissä.