Rekrytointitunti avaa ovia - lähihoitajasta röntgenhoitajaksi
Veijonen, Taina; Velin, Lotta (2010)
Veijonen, Taina
Velin, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinoida Metropolia ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaa, röntgenhoitajan ammattia sekä koulutusta rekrytointitunnin avulla lähihoitajaopiskelijoille Länsi-Uudenmaan koulutuskeskuksessa, Lohjalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lähihoitajaopiskelijoiden tietämystä röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta rekrytoinnin ja markkinoinnin avulla sekä saada lähihoitajaopiskelijoita kiinnostumaan Metropolia ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmasta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuului rekrytointitunnin järjestäminen ja sen pitäminen lähihoitajaopiskelijoille.
Rekrytointitunti koostui 40 minuutin mittaisesta esityksestä sekä lähihoitajaopiskelijoille suunnatusta palautelomakkeesta, johon vastausaikaa oli 10 minuuttia. Rekrytointitunti videoitiin omaan käyttöön, jotta omaa esiintymistä sekä tunnin onnistumista oli helpompi arvioida.
Rekrytointituntiin osallistui 38 lähihoitajaopiskelijaa, joista jokainen vastasi palautelomakkeeseen. Myös kahdelta koulun opettajalta saatiin suullinen palaute rekrytointitunnista. Palautelomakkeessa oli kolme avointa kysymystä ja kaksi valmiit vastausvaihtoehdot sisältävää kysymystä. Kysymykset valittiin niin, että saataisiin mahdollisimman monipuolisia vastauksia. Palautelomakkeiden avulla arvioitiin rekrytointitunnin onnistumista sekä lähihoitajien mielenkiintoa röntgenhoitajan ammattia ja koulutusta kohtaan. Opiskelijoiden vastauksista laadittiin yhteenveto ja niitä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Saatujen tulosten perusteella, rekrytointitunti oli kokonaisuudessaan onnistunut, sopivan mittainen ja rekrytointitunnilla saatiin herätettyä 21 lähihoitajaopiskelijan mielenkiinto röntgenhoitajan ammattia ja koulutusta kohtaa. Myös kahden opettajan mielestä rekrytointitunti oli onnistunut ja hyödyllinen. Samanlaisia asioita rekrytointitunnin onnistumisesta ja omasta esityksestä ilmeni myös oman arvioinnin kautta.
Markkinointiviestinnän keinoin saavutettiin työlle asetetut tavoitteet. Rekrytointitunnilla saavutettiin lähihoitajaopiskelijoiden mielenkiinto ja saatiin lisätietoa markkinointiin/rekrytointiin liittyvistä tekijöistä. Tämän opinnäytetyön avulla edistettiin Metropolia ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon markkinointia lähihoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuului rekrytointitunnin järjestäminen ja sen pitäminen lähihoitajaopiskelijoille.
Rekrytointitunti koostui 40 minuutin mittaisesta esityksestä sekä lähihoitajaopiskelijoille suunnatusta palautelomakkeesta, johon vastausaikaa oli 10 minuuttia. Rekrytointitunti videoitiin omaan käyttöön, jotta omaa esiintymistä sekä tunnin onnistumista oli helpompi arvioida.
Rekrytointituntiin osallistui 38 lähihoitajaopiskelijaa, joista jokainen vastasi palautelomakkeeseen. Myös kahdelta koulun opettajalta saatiin suullinen palaute rekrytointitunnista. Palautelomakkeessa oli kolme avointa kysymystä ja kaksi valmiit vastausvaihtoehdot sisältävää kysymystä. Kysymykset valittiin niin, että saataisiin mahdollisimman monipuolisia vastauksia. Palautelomakkeiden avulla arvioitiin rekrytointitunnin onnistumista sekä lähihoitajien mielenkiintoa röntgenhoitajan ammattia ja koulutusta kohtaan. Opiskelijoiden vastauksista laadittiin yhteenveto ja niitä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Saatujen tulosten perusteella, rekrytointitunti oli kokonaisuudessaan onnistunut, sopivan mittainen ja rekrytointitunnilla saatiin herätettyä 21 lähihoitajaopiskelijan mielenkiinto röntgenhoitajan ammattia ja koulutusta kohtaa. Myös kahden opettajan mielestä rekrytointitunti oli onnistunut ja hyödyllinen. Samanlaisia asioita rekrytointitunnin onnistumisesta ja omasta esityksestä ilmeni myös oman arvioinnin kautta.
Markkinointiviestinnän keinoin saavutettiin työlle asetetut tavoitteet. Rekrytointitunnilla saavutettiin lähihoitajaopiskelijoiden mielenkiinto ja saatiin lisätietoa markkinointiin/rekrytointiin liittyvistä tekijöistä. Tämän opinnäytetyön avulla edistettiin Metropolia ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon markkinointia lähihoitajaopiskelijoille.