Laulamaton laulaja : opiskelijan matka sävelviidakosta selviin säveliin
Kurki-Suonio, Sanna (2010)
Kurki-Suonio, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066119
Tiivistelmä
Työssä keskityttiin harjaantumattoman laulajan äänenkäytöllisiin ongelmakohtiin yleisellä tasolla. Laulamisen esteet johtuivat kielteisten kokemusten aiheuttamista lukoista sekä kehollisesta laulamattomuudesta.
Kielteiset kokemukset jakautuivat työssä sosiaalisen viitekehyksen aiheuttamiin lukkoihin ja tunne-elämän vaikutukseen laulajan psykofyysisessä kokonaisuudessa. Esimerkiksi kuinka suru voi salvata äänen. Tutkimuksen kohteena oli löytää omaan opettajuuteen uusia välineitä
laulamattomien laulajien kohtaamiseksi.
Työn toiminnallinen osa oli tarkastella laulunopetusta yhden
tapauskertomuksen kautta. Työ eteni replikointityön periaatteiden mukaisesti peilaten prosessin etenemistä musiikin tohtori Ava Nummisen vuonna 2005 valmistuneeseen väitöskirjaan ’Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi.
Tutkimus aikuisen laulutaidon lukoista ja niiden aukaisemisesta. ’ Käsiteltävänä tapauksena oli nuori miesopiskelija, jolle säveltasojen ja äänen hahmottaminen laulamalla tuotti suuria hankaluuksia. Työskentely
opiskelijan kanssa ajoittui keväälle 2007.
Työ syvensi pedagogista tietoa laulamattoman laulajan kohtaamiseksi ja herätti toiveen voida entistä paremmin suunnitella opintokokonaisuuksia opiskelijan kokonaisvaltaisen oppimisprosessin mahdollistamiseksi.
Kielteiset kokemukset jakautuivat työssä sosiaalisen viitekehyksen aiheuttamiin lukkoihin ja tunne-elämän vaikutukseen laulajan psykofyysisessä kokonaisuudessa. Esimerkiksi kuinka suru voi salvata äänen. Tutkimuksen kohteena oli löytää omaan opettajuuteen uusia välineitä
laulamattomien laulajien kohtaamiseksi.
Työn toiminnallinen osa oli tarkastella laulunopetusta yhden
tapauskertomuksen kautta. Työ eteni replikointityön periaatteiden mukaisesti peilaten prosessin etenemistä musiikin tohtori Ava Nummisen vuonna 2005 valmistuneeseen väitöskirjaan ’Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi.
Tutkimus aikuisen laulutaidon lukoista ja niiden aukaisemisesta. ’ Käsiteltävänä tapauksena oli nuori miesopiskelija, jolle säveltasojen ja äänen hahmottaminen laulamalla tuotti suuria hankaluuksia. Työskentely
opiskelijan kanssa ajoittui keväälle 2007.
Työ syvensi pedagogista tietoa laulamattoman laulajan kohtaamiseksi ja herätti toiveen voida entistä paremmin suunnitella opintokokonaisuuksia opiskelijan kokonaisvaltaisen oppimisprosessin mahdollistamiseksi.