FSM Oy:n kansainvälistymisen edellytykset ja mahdollisuudet Baltian markkinoilla
Pelkonen, Aki (2010)
Pelkonen, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265968
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen kansainvälistymismahdollisuuksia Baltian alueella. Tavoitteena oli saada markkinainformaatiota halutusta kohdemarkkina-alueesta eli Baltian maista Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Markkinatutkimuskyselyn- ja teoreettisen tietopohjan perusteella kohdeyritystä varten laadittiin kansainvälistymissuunnitelma. Tutkimuksen kohteena toimi FSM Oy.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisuuden pohjalta pk-yrityksen kansainvälistymisestä, erityisesti kansainvälistymisen edellytysten selvittämisestä, kansainvälistymisen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Se sisälsi ensimmäisessä vaiheessa sähköpostikyselynä tehdyn markkinatutkimuksen kohdealueella sijaitseviin alan yrityksiin. Toisessa vaiheessa tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena kohdemarkkinaselvitys Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Tutkimusten, asiantuntijahaastattelujen sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin yritykselle kansainvälistymissuunnitelma.
Hankkeen tuotoksena saatiin yrityksen käyttöön teoreettinen tietopohja kansainvälistymisestä yrityksen päätöksentekoa varten, kohdemarkkinaselvitys, kyselytutkimuksen yrityshaastatteluaineisto sekä tutkijan laatima kansainvälistymissuunnitelma toimenpide-ehdotuksineen.
Yritys pystyy tuotoksen pohjalta tekemään helpommin kansainvälistymispäätöksiään. Hanke oli kvalitatiiviselta osuudeltaan luotettava ja hyödyllinen ja hankkeen tulokset olivat käyttökelpoisia yrityksen käyttöön. Kehittämisehdotuksena on kvantitatiivisen osuuden osoitteiston ja tutkimuksen lähetyskanavan muuttaminen siten, että tuloksena saataisiin kattavampi aineisto.
Jatkotutkimusaiheena ehdotettiin rahoituspuolen syvällisempää tutkimusta kohdeyrityksen osalta. Jatkotutkimisen aiheena on myös täydellisen kansainvälistymissuunnitelman laatiminen yrityksen käyttöön. Lisäksi tarvitaan mittaristo kansainvälistymisen seurantaan ja kenttätutkimusta paikallisten olosuhteiden arviointiin. Jos markkinatutkimuksesta halutaan yleistettävää tietoa, se suositellaan tehtäväksi uudelleen kirjepostituksena.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisuuden pohjalta pk-yrityksen kansainvälistymisestä, erityisesti kansainvälistymisen edellytysten selvittämisestä, kansainvälistymisen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Se sisälsi ensimmäisessä vaiheessa sähköpostikyselynä tehdyn markkinatutkimuksen kohdealueella sijaitseviin alan yrityksiin. Toisessa vaiheessa tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena kohdemarkkinaselvitys Virosta, Latviasta ja Liettuasta. Tutkimusten, asiantuntijahaastattelujen sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin yritykselle kansainvälistymissuunnitelma.
Hankkeen tuotoksena saatiin yrityksen käyttöön teoreettinen tietopohja kansainvälistymisestä yrityksen päätöksentekoa varten, kohdemarkkinaselvitys, kyselytutkimuksen yrityshaastatteluaineisto sekä tutkijan laatima kansainvälistymissuunnitelma toimenpide-ehdotuksineen.
Yritys pystyy tuotoksen pohjalta tekemään helpommin kansainvälistymispäätöksiään. Hanke oli kvalitatiiviselta osuudeltaan luotettava ja hyödyllinen ja hankkeen tulokset olivat käyttökelpoisia yrityksen käyttöön. Kehittämisehdotuksena on kvantitatiivisen osuuden osoitteiston ja tutkimuksen lähetyskanavan muuttaminen siten, että tuloksena saataisiin kattavampi aineisto.
Jatkotutkimusaiheena ehdotettiin rahoituspuolen syvällisempää tutkimusta kohdeyrityksen osalta. Jatkotutkimisen aiheena on myös täydellisen kansainvälistymissuunnitelman laatiminen yrityksen käyttöön. Lisäksi tarvitaan mittaristo kansainvälistymisen seurantaan ja kenttätutkimusta paikallisten olosuhteiden arviointiin. Jos markkinatutkimuksesta halutaan yleistettävää tietoa, se suositellaan tehtäväksi uudelleen kirjepostituksena.