Ravintolan kannattavuuden parantaminen hinnoittelun avulla
Lehto, Tytti (2005)
Lehto, Tytti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245901
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä teorioista johdettuja hinnoittelumenetelmiä kohde yrityksessä käytetään ja mikä on kohdeyrityksen hinnoittelun nykytilanne. Samalla selvitettiin miten paljon kannattavuutta voitiin parantaa tässä kyseisessä ravintolassa tarkkaan harkitulla hinnoittelulla.
Teoreettisen osan tarkoituksena oli muodostaa yhtenäinen kokonaisuus hinnoittelun teorioista, jotta kohdeyrityksen hinnoittelua voitaisiin tarkastella mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Se sisältää osia laskentatoimesta, markkinoinnista ja hallinnosta keskittyen kuitenkin tarkastelemaan aihetta eniten laskentatoimen näkökulmasta. Empiirisen osan lähestymistapa on lähinnä toiminta-analyyttinen. Kohdeyrityksen hinnoitteluun perehdytään tarkastamalla kaikkien tuotteiden osto- ja myyntihinnat. Myyntihintoja nostamalla ja mahdollisesti ostohintoja alentamalla, saadaan yrityksen kannattavuutta parannettua. Näillä toimenpiteillä saadaan myyntikatteen osuus suuremmaksi kuin ennen.
Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin suomalaisia kirjoja ja lehtiartikkeleita, oppimateriaalia ja internetiä.
Tutkimuksen alussa kohdeyrityksen hinnoittelun todettiin olevan suhteellisen huonossa kunnossa ja yrityksen havaittiin käyttävän aivan omavaltaista hinnoittelua. Ostoja ei olut keskitetty, sopimuksia ei olut tarkistettu eikä hinnoittelussa ollut tarkkaa tietoa katteen osuudesta.
Kohdeyrityksen hinnoittelun perusteena oli katetuottohinnoittelu, mutta koska raaka-aine kuluja ei oltu laskettu, ei tähän hinnoitteluun ole perusteita. Hinnat oli aseteltu tuotteille ”musta tuntuu ja näyttää hyvällä” periaatteella. Tässä tutkimuksessa tarkistin kaikkien tuotteiden osto ja myyntihinnat, laskin katteet Excelin taulukkolaskenta ja määritin hinnoittelun teoriat.
Tutkimusmenetelmäksi olen ajatellut Kvalitatiivista tapaustutkimusta. Kvalitatiivinen siksi että kysymyksessä on yhden ravintolan kannattavuuden parantaminen. Historiallinen kehitys, jossa ravintolan uusia - ja vanhoja tietoja verrataan keskenään.
Tapaustutkimus kohdistuu ajankohtaisiin aisoihin ja siinä on mahdollista suorittaa päivittäisiä tarkkailuja ja haastatteluja.
Teoreettisen osan tarkoituksena oli muodostaa yhtenäinen kokonaisuus hinnoittelun teorioista, jotta kohdeyrityksen hinnoittelua voitaisiin tarkastella mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Se sisältää osia laskentatoimesta, markkinoinnista ja hallinnosta keskittyen kuitenkin tarkastelemaan aihetta eniten laskentatoimen näkökulmasta. Empiirisen osan lähestymistapa on lähinnä toiminta-analyyttinen. Kohdeyrityksen hinnoitteluun perehdytään tarkastamalla kaikkien tuotteiden osto- ja myyntihinnat. Myyntihintoja nostamalla ja mahdollisesti ostohintoja alentamalla, saadaan yrityksen kannattavuutta parannettua. Näillä toimenpiteillä saadaan myyntikatteen osuus suuremmaksi kuin ennen.
Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin suomalaisia kirjoja ja lehtiartikkeleita, oppimateriaalia ja internetiä.
Tutkimuksen alussa kohdeyrityksen hinnoittelun todettiin olevan suhteellisen huonossa kunnossa ja yrityksen havaittiin käyttävän aivan omavaltaista hinnoittelua. Ostoja ei olut keskitetty, sopimuksia ei olut tarkistettu eikä hinnoittelussa ollut tarkkaa tietoa katteen osuudesta.
Kohdeyrityksen hinnoittelun perusteena oli katetuottohinnoittelu, mutta koska raaka-aine kuluja ei oltu laskettu, ei tähän hinnoitteluun ole perusteita. Hinnat oli aseteltu tuotteille ”musta tuntuu ja näyttää hyvällä” periaatteella. Tässä tutkimuksessa tarkistin kaikkien tuotteiden osto ja myyntihinnat, laskin katteet Excelin taulukkolaskenta ja määritin hinnoittelun teoriat.
Tutkimusmenetelmäksi olen ajatellut Kvalitatiivista tapaustutkimusta. Kvalitatiivinen siksi että kysymyksessä on yhden ravintolan kannattavuuden parantaminen. Historiallinen kehitys, jossa ravintolan uusia - ja vanhoja tietoja verrataan keskenään.
Tapaustutkimus kohdistuu ajankohtaisiin aisoihin ja siinä on mahdollista suorittaa päivittäisiä tarkkailuja ja haastatteluja.