Tapahtumatuotteen kehittäminen asiakastarpeen pohjalta : Case: Kainuun Rastiviikko
Äijälä, Mikko (2008)
Äijälä, Mikko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102055
Tiivistelmä
Nykypäivänä ei voida enää luottaa hyvän ydintuotteen tai -palvelun tuomaan kilpailuetuun vaan kilpailuetua on
pyrittävä luomaan lisä- ja tukipalveluiden avulla. Lisäksi hyväkin tuote vaatii jatkuvaa tuotekehitystä tai sen myynti
lakkaa ennen pitkää kokonaan. Lisääntyvä kilpailu muiden suunnistustapahtumien kanssa edellyttää Kainuun Rastiviikko
-suunnistustapahtumalta tapahtuman järjestämiseen liittyvien asioiden sekä tapahtuman markkinoinnin
kehittämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kainuun Rastiviikon asiakastyytyväisyys vuonna 2007 Sotkamossa
järjestetyn tapahtuman osallistujien palautteen pohjalta. Yleistyytyväisyyden lisäksi tarkoituksena oli selvittää
myös mahdollisia kohderyhmien välisiä mielipide-eroja tapahtuman ja sen osa-alueiden suhteen. Tutkimukselle
myös asetettiin tehtäväksi saada osallistujilta ehdotuksia tapahtuman kehittämiseksi.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki Suomessa asuvat henkilöt, jotka vuonna 2007 tulivat Kainuuseen osallistuakseen
Kainuun Rastiviikolle kilpailu- tai lomailumielessä. Tuolloin Rastiviikolla oli yhteensä 4884 suunnistajaa,
joista 1620 henkilöä oli kuntosarjoissa suunnistavia. Huoltajien ja perheenjäsenten (ei-suunnistavat) määrää ei
tilastoitu. Tiedot kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa osa kysymyksistä oli sekamuotoisia. Lomakkeen
lopussa oli yksi avoin kysymys. Aineistosta tehtiin tilastollinen analyysi, jossa apuna käytettiin SPSS for
Windows -tilasto-ohjelmaa sekä Ms Office Excel ja Word -ohjelmia.
Tutkimus osoitti, että kokonaisuudessaan osallistujat olivat tyytyväisiä Kainuun Rastiviikon palvelutuotteeseen.
Tuotteen osista tukipalvelut olivat heidän mielestään heikoimmin onnistuneet. Osallistujat arvostivat hyvän
suunnistusmaaston selvästi tärkeimmäksi Rastiviikon osa-alueeksi, mutta uusi suunnistusmaasto ei ollut kovin
merkityksellinen asia heille. Monipuolisella oheisohjelmalla puolestaan oli vähiten merkitystä. Tutkimus osoitti
myös sen, että Kainuun Rastiviikko on onnistunut rakentamaan koko perheen loma- ja suunnistusviikosta viestivän
imagon, joka on tapahtuman tavoiteimago. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että
Kainuun Rastiviikon järjestelyissä on panostettava aikaisempaa enemmän tukipalveluihin, mutta tapahtuman vetovoima
perustuu kuitenkin pääosin hyviin suunnistusmaastoihin. Myös Kainuun Rastiviikon imago on toimiva
ja vastaa todellisuutta.
pyrittävä luomaan lisä- ja tukipalveluiden avulla. Lisäksi hyväkin tuote vaatii jatkuvaa tuotekehitystä tai sen myynti
lakkaa ennen pitkää kokonaan. Lisääntyvä kilpailu muiden suunnistustapahtumien kanssa edellyttää Kainuun Rastiviikko
-suunnistustapahtumalta tapahtuman järjestämiseen liittyvien asioiden sekä tapahtuman markkinoinnin
kehittämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kainuun Rastiviikon asiakastyytyväisyys vuonna 2007 Sotkamossa
järjestetyn tapahtuman osallistujien palautteen pohjalta. Yleistyytyväisyyden lisäksi tarkoituksena oli selvittää
myös mahdollisia kohderyhmien välisiä mielipide-eroja tapahtuman ja sen osa-alueiden suhteen. Tutkimukselle
myös asetettiin tehtäväksi saada osallistujilta ehdotuksia tapahtuman kehittämiseksi.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki Suomessa asuvat henkilöt, jotka vuonna 2007 tulivat Kainuuseen osallistuakseen
Kainuun Rastiviikolle kilpailu- tai lomailumielessä. Tuolloin Rastiviikolla oli yhteensä 4884 suunnistajaa,
joista 1620 henkilöä oli kuntosarjoissa suunnistavia. Huoltajien ja perheenjäsenten (ei-suunnistavat) määrää ei
tilastoitu. Tiedot kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa osa kysymyksistä oli sekamuotoisia. Lomakkeen
lopussa oli yksi avoin kysymys. Aineistosta tehtiin tilastollinen analyysi, jossa apuna käytettiin SPSS for
Windows -tilasto-ohjelmaa sekä Ms Office Excel ja Word -ohjelmia.
Tutkimus osoitti, että kokonaisuudessaan osallistujat olivat tyytyväisiä Kainuun Rastiviikon palvelutuotteeseen.
Tuotteen osista tukipalvelut olivat heidän mielestään heikoimmin onnistuneet. Osallistujat arvostivat hyvän
suunnistusmaaston selvästi tärkeimmäksi Rastiviikon osa-alueeksi, mutta uusi suunnistusmaasto ei ollut kovin
merkityksellinen asia heille. Monipuolisella oheisohjelmalla puolestaan oli vähiten merkitystä. Tutkimus osoitti
myös sen, että Kainuun Rastiviikko on onnistunut rakentamaan koko perheen loma- ja suunnistusviikosta viestivän
imagon, joka on tapahtuman tavoiteimago. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että
Kainuun Rastiviikon järjestelyissä on panostettava aikaisempaa enemmän tukipalveluihin, mutta tapahtuman vetovoima
perustuu kuitenkin pääosin hyviin suunnistusmaastoihin. Myös Kainuun Rastiviikon imago on toimiva
ja vastaa todellisuutta.