Mainoskampanjan vaikutus, Case: Hertz
Kuusela, Mia (2009)
Kuusela, Mia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia markkinointikampanjan vaikutusta yrityksen tunnettuuteen. Yhteistyöyrityksenä työssä toimi autovuokraamo Hertzin paikallinen yrittäjä AR-Rent Oy ja ohjaavana opettajana markkinoinnin yliopettaja Pertti Mela. Aikomuksena on siis tutkia, onko kampanjalla, joka näkyy koko maassa ollut vaikutusta paikallisiin kuluttajiin.
Tutkimus toteutettiin kyselymuotoisena kenttätutkimuksena Lappeenrannan keskustassa. Ihmisiltä kyseltiin muun muassa heidän mielipiteitään Hertzistä. Vastaajien sukupuoli ja ikä kirjattiin tutkimuksen taustatietoihin. Kysely toteutettiin kahdessa osassa, ja niiden jälkeen tuloksia analysoitiin käyttämällä muun muassa SPSS-ohjelmaa, joka tuotti taulukoita vastauksista. Näistä nähtiin, oliko kampanjalla vaikutusta Hertzin tunnettuuteen Lappeenrannan alueella.
Työssä raportoidaan ensin mainoskampanjoiden kirjallisuutta. Tämän jälkeen käydään lyhyesti läpi Hertzin kampanjan tietoja, joita saatiin Helsingistä. Viimeiseksi on empiria-osa, jossa analysoidaan saatuja vastauksia.
Molempiin kyselyihin saatiin viisikymmentä vastausta. Kyselyissä oli hyvin edustettuna kumpikin sukupuoli, sekä vastaajia oli kaikista ikäryhmistä. Tulokseksi saatiin se, että koska Hertzillä oli jo suhteellisen hyvä tunnettuus tällä alueella, ei tunnettuusprosentti noussut huomattavasti. Tutkimus oli silti mielenkiintoista toteuttaa ja tuloksista riitti paljon analysoitavaa.
Tutkimus toteutettiin kyselymuotoisena kenttätutkimuksena Lappeenrannan keskustassa. Ihmisiltä kyseltiin muun muassa heidän mielipiteitään Hertzistä. Vastaajien sukupuoli ja ikä kirjattiin tutkimuksen taustatietoihin. Kysely toteutettiin kahdessa osassa, ja niiden jälkeen tuloksia analysoitiin käyttämällä muun muassa SPSS-ohjelmaa, joka tuotti taulukoita vastauksista. Näistä nähtiin, oliko kampanjalla vaikutusta Hertzin tunnettuuteen Lappeenrannan alueella.
Työssä raportoidaan ensin mainoskampanjoiden kirjallisuutta. Tämän jälkeen käydään lyhyesti läpi Hertzin kampanjan tietoja, joita saatiin Helsingistä. Viimeiseksi on empiria-osa, jossa analysoidaan saatuja vastauksia.
Molempiin kyselyihin saatiin viisikymmentä vastausta. Kyselyissä oli hyvin edustettuna kumpikin sukupuoli, sekä vastaajia oli kaikista ikäryhmistä. Tulokseksi saatiin se, että koska Hertzillä oli jo suhteellisen hyvä tunnettuus tällä alueella, ei tunnettuusprosentti noussut huomattavasti. Tutkimus oli silti mielenkiintoista toteuttaa ja tuloksista riitti paljon analysoitavaa.