Ystäväperhetoiminta vaihto-opiskelijan sopeutumisen tukena : Case: Ystäväperhetoiminnan oppaat
Avent, Helen; Kosonen, Jenni; Pitkänen, Elisa (2009)
Avent, Helen
Kosonen, Jenni
Pitkänen, Elisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097522
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia ystäväperhetoiminnan merkitystä vaihto-opiskelijan sopeutuessa
uuteen kulttuuriin sekä kehittää ystäväperhetoiminnan opas vaihto-opiskelijoille ja ystäväperheille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan yksikkö.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Teemat valittiin Kalervo Obergin Kulttuurishokkiteorian
pohjalta. Opinnäytetyöhömme haastateltiin 11 Savonniemen kampuksen ja kahta Joensuun yliopiston
Savonlinnan kampuksen vaihto-opiskelijaa sekä neljää ystäväperhetoiminnassa mukana olevaa
perhettä. Haastatellut vaihto-opiskelijat opiskelivat matkailun ja terveyden alalla sekä opettajankoulutuslaitoksella.
Tutkimuksessa selvisi, että ystäväperhetoiminta helpottaa vaihto-opiskelijan sopeutumista uuteen kulttuuriin.
Ystäväperheen rooli nähtiin eri tavoin vaihto-opiskelijoiden ja perheiden keskuudessa. Suurin osa
perheistä näki ystäväperheen tehtäväksi tuottaa vaihto-opiskelijalle elämyksiä ja tutustuttaa suomalaisuuteen.
Myös suurin osa vaihto-opiskelijoista näki perheen roolin samoin. Toisaalta ystäväperheen nähtiin
tukevan ja auttavan vaihto-opiskelijaa vaihtojakson aikana. Vaihto-opiskelijat osallistuivat ystäväperhetoimintaan
päästäkseen tutustumaan lähemmin suomalaiseen perinteiseen arkielämään ja kulttuuriin.
Vaihto-opiskelijat saivat toiminnan kautta kontakteja suomalaisiin ihmisiin ja loivat heidän kanssaan ystävyyssuhteita.
Ystäväperheet kokivat kehittäneensä kielitaitoaan ja saaneensa uusia, rikastuttavia kokemuksia.
Suurimmiksi haasteiksi toiminnassa nousivat aikataulujen yhteensovittaminen sekä yhteisen tekemisen
löytäminen. Ratkaisuksi ongelmaan laadimme informatiiviset opaskirjat, joissa selviää toiminnan konsepti
ja ideoita yhteisen tekemisen löytämiseen. Oppaat on tarkoitettu jo toiminnassa mukanaoleville tahoille
sekä toiminnasta kiinnostuneille perheille sekä vaihto-opiskelijoille.
uuteen kulttuuriin sekä kehittää ystäväperhetoiminnan opas vaihto-opiskelijoille ja ystäväperheille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan yksikkö.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Teemat valittiin Kalervo Obergin Kulttuurishokkiteorian
pohjalta. Opinnäytetyöhömme haastateltiin 11 Savonniemen kampuksen ja kahta Joensuun yliopiston
Savonlinnan kampuksen vaihto-opiskelijaa sekä neljää ystäväperhetoiminnassa mukana olevaa
perhettä. Haastatellut vaihto-opiskelijat opiskelivat matkailun ja terveyden alalla sekä opettajankoulutuslaitoksella.
Tutkimuksessa selvisi, että ystäväperhetoiminta helpottaa vaihto-opiskelijan sopeutumista uuteen kulttuuriin.
Ystäväperheen rooli nähtiin eri tavoin vaihto-opiskelijoiden ja perheiden keskuudessa. Suurin osa
perheistä näki ystäväperheen tehtäväksi tuottaa vaihto-opiskelijalle elämyksiä ja tutustuttaa suomalaisuuteen.
Myös suurin osa vaihto-opiskelijoista näki perheen roolin samoin. Toisaalta ystäväperheen nähtiin
tukevan ja auttavan vaihto-opiskelijaa vaihtojakson aikana. Vaihto-opiskelijat osallistuivat ystäväperhetoimintaan
päästäkseen tutustumaan lähemmin suomalaiseen perinteiseen arkielämään ja kulttuuriin.
Vaihto-opiskelijat saivat toiminnan kautta kontakteja suomalaisiin ihmisiin ja loivat heidän kanssaan ystävyyssuhteita.
Ystäväperheet kokivat kehittäneensä kielitaitoaan ja saaneensa uusia, rikastuttavia kokemuksia.
Suurimmiksi haasteiksi toiminnassa nousivat aikataulujen yhteensovittaminen sekä yhteisen tekemisen
löytäminen. Ratkaisuksi ongelmaan laadimme informatiiviset opaskirjat, joissa selviää toiminnan konsepti
ja ideoita yhteisen tekemisen löytämiseen. Oppaat on tarkoitettu jo toiminnassa mukanaoleville tahoille
sekä toiminnasta kiinnostuneille perheille sekä vaihto-opiskelijoille.