Hoitotyön opiskelijoiden käsityksiä ammattietiikasta
Montonen, Samu (2009)
Montonen, Samu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087449
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kerätä tietoa siitä, miten hoitotyön opiskelijat käsittävän hoitotyön ammattietiikan ja sen opettamisen ja oppimisen, ja miten se vastaa hoitotyön ammattietiikan opetuksen kriteerejä. Vertailukohtana käytettiin hoitotyön ammattietiikan kirjallisuudessa esitettyjä näkemyksiä hoitotyön ammattietiikasta sekä sen opetuksesta että oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää hoitotyön ammattietiikan opetusta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille (n=20). Aineisto kerättiin kertaluonteisessa ryhmähaastattelussa ja esseevastauksien muodossa. Tutkimus analysoitiin käyttäen deduktiivista sisällönanalyysiä strukturoidulla analyysirungolla.
Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden näkevän ammattietiikassa keskeiseksi arvot, jotka voidaan luokitella hoitotyön arvoihin, asiakkaan arvoihin ja hoitajan omiin arvoihin. Arvojen tiedostaminen sekä niiden pohtiminen nähtiin osaksi hyvää ammattitaitoa. Keskeiseksi ammattietiikan opetuksessa ja sen oppimisen kannalta tärkeäksi opiskelijat näkivät eettisen pohdinnan, jota pitää pystyä tekemään muiden opiskelijoiden kanssa, ja jolle on suotava tilaa opiskelujen lomassa. Opiskelijoiden mukaan hoitotyön ammattietiikan kurssi oli tärkeä ja hyödyllinen etiikan oppimisen kannalta.
Keskeisenä johtopäätöksenä tutkimuksessa voidaan pitää opiskelijoilta saatua tietoa siitä, miten he kokivat ammattietiikan opetuksen, mitä hyvää ja mitä huonoa he näkivät siinä. Ammattietiikan opetuksen osana on oltava kontaktiopetuksena toteutettuja, keskustelevia luentoja, joilla opiskelijat voivat jakaa omia ajatuksiaan ja harjaannuttaa argumentaatiotaitojaan, tähtäimessä eettisen ammattitaidon edistäminen. Opiskelijoille eettinen ammattitaito on tärkeä osa hoitotyöntekijän ammattitaidon kokonaisuutta.
The purpose of the study was to collect data on how nursing students understood work ethics and
the learning and teaching of work ethics in nursing, and how the students’ conceptions corresponded
to the recommendations in literature. The goal of the study was to improve the teaching
methods of work ethics in nursing.
The study was qualitative and its target group consisted of nursing students (n=20) at JAMK University
of Applied Sciences . The data was collected with the help of a theme interview and essays. The
data was analyzed with deductive content analysis. The analysis frame was pre-structured.
According to the results the students identified three central values pertaining to work ethics in
nursing. These values can be divided into three different groups: the values of nursing, the values of
the client and the personal values of the nurse. A conscious approach to the values was seen as a
part of a nurse’s professional skills. The main aspect from the students’ point of view in learning and
teaching work ethics was ethical reflection which should be conducted together with other students
and for which there should be room in the classes. The students thought that the course of work
ethics in nursing was a valuable and meaningful course for the sake of learning ethics.
The main conclusions in the study related to the data on how the students conceived work ethics
and learning and teaching of work ethics, what was good and what was bad in it. Learning
work ethics should include lectures where the main point is in the discussion, where students
can express their own notions and try out and practice their argumentative skills with the goal to
promote their ethical professionalism. For the students ethical professional skills are an important
part of the nursing profession.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin Jyväskylän Ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille (n=20). Aineisto kerättiin kertaluonteisessa ryhmähaastattelussa ja esseevastauksien muodossa. Tutkimus analysoitiin käyttäen deduktiivista sisällönanalyysiä strukturoidulla analyysirungolla.
Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoiden näkevän ammattietiikassa keskeiseksi arvot, jotka voidaan luokitella hoitotyön arvoihin, asiakkaan arvoihin ja hoitajan omiin arvoihin. Arvojen tiedostaminen sekä niiden pohtiminen nähtiin osaksi hyvää ammattitaitoa. Keskeiseksi ammattietiikan opetuksessa ja sen oppimisen kannalta tärkeäksi opiskelijat näkivät eettisen pohdinnan, jota pitää pystyä tekemään muiden opiskelijoiden kanssa, ja jolle on suotava tilaa opiskelujen lomassa. Opiskelijoiden mukaan hoitotyön ammattietiikan kurssi oli tärkeä ja hyödyllinen etiikan oppimisen kannalta.
Keskeisenä johtopäätöksenä tutkimuksessa voidaan pitää opiskelijoilta saatua tietoa siitä, miten he kokivat ammattietiikan opetuksen, mitä hyvää ja mitä huonoa he näkivät siinä. Ammattietiikan opetuksen osana on oltava kontaktiopetuksena toteutettuja, keskustelevia luentoja, joilla opiskelijat voivat jakaa omia ajatuksiaan ja harjaannuttaa argumentaatiotaitojaan, tähtäimessä eettisen ammattitaidon edistäminen. Opiskelijoille eettinen ammattitaito on tärkeä osa hoitotyöntekijän ammattitaidon kokonaisuutta.
The purpose of the study was to collect data on how nursing students understood work ethics and
the learning and teaching of work ethics in nursing, and how the students’ conceptions corresponded
to the recommendations in literature. The goal of the study was to improve the teaching
methods of work ethics in nursing.
The study was qualitative and its target group consisted of nursing students (n=20) at JAMK University
of Applied Sciences . The data was collected with the help of a theme interview and essays. The
data was analyzed with deductive content analysis. The analysis frame was pre-structured.
According to the results the students identified three central values pertaining to work ethics in
nursing. These values can be divided into three different groups: the values of nursing, the values of
the client and the personal values of the nurse. A conscious approach to the values was seen as a
part of a nurse’s professional skills. The main aspect from the students’ point of view in learning and
teaching work ethics was ethical reflection which should be conducted together with other students
and for which there should be room in the classes. The students thought that the course of work
ethics in nursing was a valuable and meaningful course for the sake of learning ethics.
The main conclusions in the study related to the data on how the students conceived work ethics
and learning and teaching of work ethics, what was good and what was bad in it. Learning
work ethics should include lectures where the main point is in the discussion, where students
can express their own notions and try out and practice their argumentative skills with the goal to
promote their ethical professionalism. For the students ethical professional skills are an important
part of the nursing profession.