"Ei mulla ennen Opinpolkua ollut täällä mitään elämää" : Opinpolku Elämään - opintovalmennuksen mallinnus
Marttala, Raija (2009)
Marttala, Raija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047045
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena on ollut kehittää opintovalmennusmalli, joka sopii sekä oppimisvaikeuksista että mielenterveysongelmista kärsiville nuorille aikuisille. Opintovalmennusmalli sisältää sekä yksilö- että ryhmävalmennuksen mallinnuksen. Kehittämistehtävä kuvaa sen prosessin kuinka opintovalmennuksen mallinnus on luotu.
Kehittämistehtävä on tehty toimintatutkimuksena, jossa kehittäjä on ollut aktiivisesti mukana prosessin etenemisessä. Teoreettiseksi pohjaksi valittiin nuorten haasteet opiskelemaan lähtemiselle eli katsaus oppimisvaikeuksiin ja niiden suhde mielenterveysongelmiin.
Opintovalmennukseen osallistui kehittämistehtävän aikana kolme ryhmää (N=18). Aineistona on käytetty haastattelua ja kyselylomaketta. Niiden tukena ovat aineistona olleet osallistujien suulliset ja kirjalliset palautteet, projektitiimin muistiot, ohjausryhmän arviointi, kaksi fokusryhmää ja tilasto osallistujien jatkopolusta.
Kehittämistehtävässä tulee esiin nuorten aikuisten elämänhaasteet: yksinäisyys, nettiriippuvuus, koulukiusaamisen jättämät jäljet, mielenterveysongelmien tuoma jaksamattomuus, oppimisvaikeudet ja kykenemättömyys huolehtia omista asioistaan.
Kehittämistehtävässä tuotettu mallinnus opintovalmennuksesta on sisällön osalta siirrettävissä ja muokattavissa kaikkiin vertaistuellisiin niin nuorten kuin aikuistenkin ryhmiin.
Kehittämistehtävä on tehty toimintatutkimuksena, jossa kehittäjä on ollut aktiivisesti mukana prosessin etenemisessä. Teoreettiseksi pohjaksi valittiin nuorten haasteet opiskelemaan lähtemiselle eli katsaus oppimisvaikeuksiin ja niiden suhde mielenterveysongelmiin.
Opintovalmennukseen osallistui kehittämistehtävän aikana kolme ryhmää (N=18). Aineistona on käytetty haastattelua ja kyselylomaketta. Niiden tukena ovat aineistona olleet osallistujien suulliset ja kirjalliset palautteet, projektitiimin muistiot, ohjausryhmän arviointi, kaksi fokusryhmää ja tilasto osallistujien jatkopolusta.
Kehittämistehtävässä tulee esiin nuorten aikuisten elämänhaasteet: yksinäisyys, nettiriippuvuus, koulukiusaamisen jättämät jäljet, mielenterveysongelmien tuoma jaksamattomuus, oppimisvaikeudet ja kykenemättömyys huolehtia omista asioistaan.
Kehittämistehtävässä tuotettu mallinnus opintovalmennuksesta on sisällön osalta siirrettävissä ja muokattavissa kaikkiin vertaistuellisiin niin nuorten kuin aikuistenkin ryhmiin.