Kiekko-Vantaan jääkiekkomessut. : Sponsoroinnin yhdistäminen urheilutapahtumaan
Kemppinen, Pekka (2009)
Kemppinen, Pekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016640
Tiivistelmä
Kiekko-Vantaan jääkiekkomessut
Sponsoroinnin yhdistäminen urheilutapahtumaan
Opinnäytetyöni tarkoitus on suunnitella Kiekko-Vantaa -seuralle jääkiekkomessuja ja kertoa mitä tapahtuminen järjestäminen vaatii. Jääkiekkomessujen tehtävä on nostaa vantaalaisen jääkiekon identiteettiä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan jääkiekkomessut olisi tarkoitus järjestää syyskuussa 2010, joka olisi luonnollinen ajankohta jääkiekkokauden aloittamiselle. Vantaa on jääkiekkokaupunkina kolmen suuremman SM-liigaseuran HIFK:n, Jokereiden ja Bluesin ympäröimänä. Kiekko-Vantaan edustusjoukkue pelaa toiseksi korkeimmalla sarjatasolla, Mestiksessä. Onnistuneella suunnittelulla olisi tarkoitus saada Vantaan kaupunki mukaan hankkeeseen tukemalla sitä taloudellisesti. Perusteluna käytetään kaupungin imagon ja vantaalaisen identiteetin nostamista.
Opinnäytetyössäni tutkitaan vantaalaista jääkiekkoseuraverkostoa, joka olisi tarkoitus sitouttaa mukaan tähän projektiin yhteisen edun nimissä. Kiekko-Vantaa Oy tulisi nimetä asettajaksi projektille, jossa Hockey Legend Oy toimisi alihankkijana sekä tapahtuman tuottajana. Yhteinen vantaalainen messuprojekti tarvitsee vapaaehtoista työvoimaa seuraverkostosta menestyäkseen.
Omasta näkökulmastani työ alkoi tutkimalla urheilutapahtuman järjestämisen sekä urheilu-sponsoroinnin teoriaa. Yritän työssäni löytää ratkaisuja jääkiekkomessut –tuotteelle sponsorointiyhteistyön sekä tapahtuman järjestämisen kautta. Oikeiden ratkaisujen avulla pyrin saamaan näytteilleasettajat sekä sponsoreiksi haettavat yritykset innostumaan messuista. Ilman onnistunutta sponsorointiyhteistyön suunnittelua sekä alkurahoitusta ei tapahtuma ole mahdollinen.
Tapahtuman imago suunnitellaan yhteistyössä meidän yrityksemme ja Kiekko-Vantaan välillä. Tämän jälkeen asetetaan taloudelliset ja sisällölliset tavoitteet messuille. Tapahtumalla tavoitellaan taloudellisesti positiivista tulosta. Palaute sponsoreilta, näytteilleasettajilta sekä kävijöiltä tulisi olla positiivista myös. Näytteilleasettajien tarjonta ja muu ohjelma tulee kiinnostaa sekä jääkiekon ammattilaisia että nuorten pelaajien vanhempia.
Sponsorointiyhteistyön etsinnässä korostetaan vantaalaisten jääkiekkoseurojen jo olemassa olevien yhteistyösopimusten tiivistämistä. Länsi-Vantaan alueen yrityksiä pyritään saamaan mukaan projektiin. Pääsponsoreiksi haetaan kolmea suurta yritystä, Hartwallia, Keskoa sekä Veikkausta, jotka osallistuvat sponsorointiin Suomessa.
Projektin suunnittelu jatkuu toteutuksen suunnittelulla. Tavoitteena on saada tapahtuma toteutetuksi. Ensin tulee allekirjoittaa sopimukset Kiekko-Vantaan kanssa projektin toteuttamiseksi. Projektille tulee ensivaiheessa asettaa projektiryhmä sekä löytää rahoitus, jota pyydetään Kiekko-Vantaalta ja heti allekirjoitetun sopimuksen jälkeen pyritään löytämään yh-teistyökumppaneita, jotta projekti todella voitaisiin käynnistää.
Oma tavoitteeni on esitellä tämä opinnäytetyö ja alustava suunnitelma Kiekko-Vantaan hallitukselle ja saada heidät hyväksymään projektin toteutus.
Asiasanat jääkiekkomessut, näytteilleasettaja, palvelupaketti, sponsorointiyhteistyö
Sponsoroinnin yhdistäminen urheilutapahtumaan
Opinnäytetyöni tarkoitus on suunnitella Kiekko-Vantaa -seuralle jääkiekkomessuja ja kertoa mitä tapahtuminen järjestäminen vaatii. Jääkiekkomessujen tehtävä on nostaa vantaalaisen jääkiekon identiteettiä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan jääkiekkomessut olisi tarkoitus järjestää syyskuussa 2010, joka olisi luonnollinen ajankohta jääkiekkokauden aloittamiselle. Vantaa on jääkiekkokaupunkina kolmen suuremman SM-liigaseuran HIFK:n, Jokereiden ja Bluesin ympäröimänä. Kiekko-Vantaan edustusjoukkue pelaa toiseksi korkeimmalla sarjatasolla, Mestiksessä. Onnistuneella suunnittelulla olisi tarkoitus saada Vantaan kaupunki mukaan hankkeeseen tukemalla sitä taloudellisesti. Perusteluna käytetään kaupungin imagon ja vantaalaisen identiteetin nostamista.
Opinnäytetyössäni tutkitaan vantaalaista jääkiekkoseuraverkostoa, joka olisi tarkoitus sitouttaa mukaan tähän projektiin yhteisen edun nimissä. Kiekko-Vantaa Oy tulisi nimetä asettajaksi projektille, jossa Hockey Legend Oy toimisi alihankkijana sekä tapahtuman tuottajana. Yhteinen vantaalainen messuprojekti tarvitsee vapaaehtoista työvoimaa seuraverkostosta menestyäkseen.
Omasta näkökulmastani työ alkoi tutkimalla urheilutapahtuman järjestämisen sekä urheilu-sponsoroinnin teoriaa. Yritän työssäni löytää ratkaisuja jääkiekkomessut –tuotteelle sponsorointiyhteistyön sekä tapahtuman järjestämisen kautta. Oikeiden ratkaisujen avulla pyrin saamaan näytteilleasettajat sekä sponsoreiksi haettavat yritykset innostumaan messuista. Ilman onnistunutta sponsorointiyhteistyön suunnittelua sekä alkurahoitusta ei tapahtuma ole mahdollinen.
Tapahtuman imago suunnitellaan yhteistyössä meidän yrityksemme ja Kiekko-Vantaan välillä. Tämän jälkeen asetetaan taloudelliset ja sisällölliset tavoitteet messuille. Tapahtumalla tavoitellaan taloudellisesti positiivista tulosta. Palaute sponsoreilta, näytteilleasettajilta sekä kävijöiltä tulisi olla positiivista myös. Näytteilleasettajien tarjonta ja muu ohjelma tulee kiinnostaa sekä jääkiekon ammattilaisia että nuorten pelaajien vanhempia.
Sponsorointiyhteistyön etsinnässä korostetaan vantaalaisten jääkiekkoseurojen jo olemassa olevien yhteistyösopimusten tiivistämistä. Länsi-Vantaan alueen yrityksiä pyritään saamaan mukaan projektiin. Pääsponsoreiksi haetaan kolmea suurta yritystä, Hartwallia, Keskoa sekä Veikkausta, jotka osallistuvat sponsorointiin Suomessa.
Projektin suunnittelu jatkuu toteutuksen suunnittelulla. Tavoitteena on saada tapahtuma toteutetuksi. Ensin tulee allekirjoittaa sopimukset Kiekko-Vantaan kanssa projektin toteuttamiseksi. Projektille tulee ensivaiheessa asettaa projektiryhmä sekä löytää rahoitus, jota pyydetään Kiekko-Vantaalta ja heti allekirjoitetun sopimuksen jälkeen pyritään löytämään yh-teistyökumppaneita, jotta projekti todella voitaisiin käynnistää.
Oma tavoitteeni on esitellä tämä opinnäytetyö ja alustava suunnitelma Kiekko-Vantaan hallitukselle ja saada heidät hyväksymään projektin toteutus.
Asiasanat jääkiekkomessut, näytteilleasettaja, palvelupaketti, sponsorointiyhteistyö