Hankesuunnittelu moniaistiseen markkinointiviestintään Case: Shanghain maailmannäyttely
Kivinen, Johanna; Palmuaro, Laura (2009)
Kivinen, Johanna
Palmuaro, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276371
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Mmm… - Moniaistisuus matkailun markkinointiviestinnässä – hanketta, jossa tutkitaan moniaistisuutta tukevia markkinointiviestinnän mahdollisuuksia. Opinnäytetyö on vaatimusmäärittely ja hankesuunnittelu prototyypistä, joka välittää markkinointiviestejä samanaikaisesti eri aisteihin vedoten. Tämän hankesuunnittelun pohjalta voidaan rakentaa moniaistisuutta tukeva viestintälaite Shanghaissa vuonna 2010 järjestettävään maailmannäyttelyyn.
Tämä opinnäytetyö tutkii Shanghain maailmannäyttelyn asettamia vaatimuksia sekä prototyypin tekniselle toteutukselle, että osittain myös markkinointiviestinnän tarpeille. Prototyypin tarkoitus on markkinoida Suomea matkailukohteena ja Espoota hyvinvoinnin kaupunkina maailmannäyttelyn vierailijoille.
Opinnäytetyössä käydään läpi keskeisimmät asiat aisteista, joita prototyyppi hyödyntää markkinointiviestien välittäjinä. Opinnäytetyössä tutkitaan käytettävyyttä, käyttäjälähtöistä suunnittelua sekä käyttöliittymäsuunnittelua. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan hahmontunnistuksen tarvetta ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyöstä on rajattu pois viestintälaitteen tekninen toteutus ja laitteen ulkonäkö, sekä sisällöntuotanto.
Prototyypin määrittelyn taustalla on Pömpeliksi nimetty markkinointitila, joka sisältää moniaistisuutta tukevan laitteiston. Pömpeli on rakennettu Laurea -ammattikorkeakoulun Keravan toimipisteen digitaalisen median opiskelijaryhmässä.
Tämä opinnäytetyö on vaatimusmäärittely, jonka pohjalta pömpeliä voidaan soveltaa niin, että se täyttää Shanghain maailmannäyttelyn ja viestintälaitteen sijoituskohteen vaatimukset. Lisäksi viestintälaite on siirreltävä, ja sitä voidaan helposti soveltaa erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Tämä opinnäytetyö on selvitys niin teknisistä kuin osittain myös markkinointiviestinnällisistä vaatimuksista, jotka selvitetään opinnäytetyössä haastattelemalla asiasta vastaavia henkilöitä ja tutkimalla hankkeeseen liittyviä teknologioita. Lisäksi opinnäytetyö sisältää kehitysehdotuksia viestintälaitteen mahdollisuuksista eri käyttöympäristöissä.
Tämä opinnäytetyö tutkii Shanghain maailmannäyttelyn asettamia vaatimuksia sekä prototyypin tekniselle toteutukselle, että osittain myös markkinointiviestinnän tarpeille. Prototyypin tarkoitus on markkinoida Suomea matkailukohteena ja Espoota hyvinvoinnin kaupunkina maailmannäyttelyn vierailijoille.
Opinnäytetyössä käydään läpi keskeisimmät asiat aisteista, joita prototyyppi hyödyntää markkinointiviestien välittäjinä. Opinnäytetyössä tutkitaan käytettävyyttä, käyttäjälähtöistä suunnittelua sekä käyttöliittymäsuunnittelua. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan hahmontunnistuksen tarvetta ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyöstä on rajattu pois viestintälaitteen tekninen toteutus ja laitteen ulkonäkö, sekä sisällöntuotanto.
Prototyypin määrittelyn taustalla on Pömpeliksi nimetty markkinointitila, joka sisältää moniaistisuutta tukevan laitteiston. Pömpeli on rakennettu Laurea -ammattikorkeakoulun Keravan toimipisteen digitaalisen median opiskelijaryhmässä.
Tämä opinnäytetyö on vaatimusmäärittely, jonka pohjalta pömpeliä voidaan soveltaa niin, että se täyttää Shanghain maailmannäyttelyn ja viestintälaitteen sijoituskohteen vaatimukset. Lisäksi viestintälaite on siirreltävä, ja sitä voidaan helposti soveltaa erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Tämä opinnäytetyö on selvitys niin teknisistä kuin osittain myös markkinointiviestinnällisistä vaatimuksista, jotka selvitetään opinnäytetyössä haastattelemalla asiasta vastaavia henkilöitä ja tutkimalla hankkeeseen liittyviä teknologioita. Lisäksi opinnäytetyö sisältää kehitysehdotuksia viestintälaitteen mahdollisuuksista eri käyttöympäristöissä.