Avoimen varhaiskasvatuksen leikkikoulutoiminta Keravalla
Vartia, Minna; Inkinen, Satu (2009)
Vartia, Minna
Inkinen, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246030
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Inkinen, Satu & Vartia, Minna. Avoimen varhaiskasvatuksen leikkikoulutoiminta Keravalla. Järvenpää, syksy 2009, 87 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Keravan avoimen varhaiskasvatuksen leikkikoulutoiminnan järjestämisen vaikutusta perheiden tekemiin valintoihin kotihoidon ja päiväkotihoidon välillä. Tutkimuksella pyrittiin myös kartoittamaan tämänhetkisten asiakasperheiden tyytyväisyyttä leikkikoulutoimintaan.
Tutkimus toteutettiin osana Lapsuuden arvokas arki (ARVO) -hanketta työelämälähtöisen tilauksen perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin Keravan leikkikoulutoimintaan osallistuvien lasten vanhemmille kokonaistutkimuksena toteu-tetulla lomakekyselyllä sekä havainnoimalla toimintaa neljässä leikkikoulun toimipisteessä kevään 2009 aikana. Lomakekyselyn vastaukset analysoitiin SPSS 15 -tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset sekä kirjatut havainnot teemakohtaisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella leikkikoulutoiminnalla on tärkeä merkitys kotihoidossa olevien lasten perheille. Leikkikoulutoiminta ei kuitenkaan yksistään ole riittävä tukimuoto, vaan kotihoidon valinneiden perheiden ja lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi vaaditaan sekä taloudellista tukea että lasten kotihoidon arvostamista. Leikkikoulutoiminnan avulla on joissain tilanteissa mahdollista korvata myös vanhempien työstä johtuva päivähoidon tarve.
Keravalaiset perheet olivat erittäin tyytyväisiä leikkikoulutoimintaan. Leikkikoulutoiminnan tarjoama tuki perheille mahdollistuu parhaiten, jos palvelua tarjotaan riittävän lähellä. Toiminnan tulisi olla joustavaa, niin että sen avulla kyettäisiin vastaamaan entistä enemmän ja useampien perheiden muuttuviin tarpeisiin. Leikkikoulutoiminnan kehittämishaasteita ovat toiminnan tasalaatuisuuden ja resurssien varmistaminen eri toimipisteiden kesken sekä kasvatuskumppanuuden toteutumisen mahdollistaminen.
Asiasanat: avoin varhaiskasvatus, lapsuus, vanhemmuus, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus, triangulaatio
Inkinen, Satu & Vartia, Minna. Avoimen varhaiskasvatuksen leikkikoulutoiminta Keravalla. Järvenpää, syksy 2009, 87 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Keravan avoimen varhaiskasvatuksen leikkikoulutoiminnan järjestämisen vaikutusta perheiden tekemiin valintoihin kotihoidon ja päiväkotihoidon välillä. Tutkimuksella pyrittiin myös kartoittamaan tämänhetkisten asiakasperheiden tyytyväisyyttä leikkikoulutoimintaan.
Tutkimus toteutettiin osana Lapsuuden arvokas arki (ARVO) -hanketta työelämälähtöisen tilauksen perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin Keravan leikkikoulutoimintaan osallistuvien lasten vanhemmille kokonaistutkimuksena toteu-tetulla lomakekyselyllä sekä havainnoimalla toimintaa neljässä leikkikoulun toimipisteessä kevään 2009 aikana. Lomakekyselyn vastaukset analysoitiin SPSS 15 -tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset sekä kirjatut havainnot teemakohtaisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella leikkikoulutoiminnalla on tärkeä merkitys kotihoidossa olevien lasten perheille. Leikkikoulutoiminta ei kuitenkaan yksistään ole riittävä tukimuoto, vaan kotihoidon valinneiden perheiden ja lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi vaaditaan sekä taloudellista tukea että lasten kotihoidon arvostamista. Leikkikoulutoiminnan avulla on joissain tilanteissa mahdollista korvata myös vanhempien työstä johtuva päivähoidon tarve.
Keravalaiset perheet olivat erittäin tyytyväisiä leikkikoulutoimintaan. Leikkikoulutoiminnan tarjoama tuki perheille mahdollistuu parhaiten, jos palvelua tarjotaan riittävän lähellä. Toiminnan tulisi olla joustavaa, niin että sen avulla kyettäisiin vastaamaan entistä enemmän ja useampien perheiden muuttuviin tarpeisiin. Leikkikoulutoiminnan kehittämishaasteita ovat toiminnan tasalaatuisuuden ja resurssien varmistaminen eri toimipisteiden kesken sekä kasvatuskumppanuuden toteutumisen mahdollistaminen.
Asiasanat: avoin varhaiskasvatus, lapsuus, vanhemmuus, kasvatuskumppanuus, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus, triangulaatio