Rekrytointimainonta Sasken Finland Oy:ssä
Tastula, Samuel (2009)
Tastula, Samuel
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911045284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911045284
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin henkilöstön hankintaan tähtäävää mainontaa tai ilmoittelua. Aihe opinnäytetyöhön saatiin langattoman teknologian testaus- ja kehityspalveluihin erikoistuneelta Sasken Finland Oy:lta.
Kvantitatiivista tutkimusta käytettiin pyrittäessä selvittämään, millaisia kanavia Sasken Finland Oy:n tulisi rekrytointimainonnassaan käyttää ja millainen rekrytointimainosviestin tulisi rakenteeltaan olla. Nämä kaksi elementtiä määrittelevät rekrytointimainonnan tehokkuuden. Kanavien tehokkuus mitattiin sillä, kuinka usein otos seuraa mitäkin kanavaa ja kuinka mieluisasti se käyttäisi kanavaa etsiessään työpaikkaa. Mainosviestin tehokkuutta mitattiin tutkimalla otoksen mielipiteitä Sasken Finland Oy:n vanhasta rekrytointimainoksesta. Tutkimus suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun tietotekniikan opiskelijoille. Opiskelijat saivat linkin sähköposteihinsa, jonka kautta he pääsivät palvelimelle tekemään Digium-ohjelmistopalvelulla
laaditun kyselyn.
Tulosten mukaan voitiin todeta, että Sasken Finland Oy:lle tehokkaimmat rekrytointimediat olivat sanomalehti, internetin rekrytointiportaalit sekä ilmoittelu yrityksen omilla www-sivuilla. Tulokset mainosviestin tehokkuudesta viittasivat siihen, että erityisesti pidettiin mainoksen selkeydestä sekä tekstin informatiivisuudesta. Vastaajat kaipasivat ilmoitukselta lisää tietoisuuttaa lisäävää perusinformaatiota, kuten tietoa työehdoista ja yrityksen toimipaikoista. Mainoksessa koettiin olevan myös liikaa tekstiä. Tutkimuksen vastausten perusteella voitiin ehdottaa huomioarvon lisäämistä mainoksissa Sasken Finland Oy:n rekrytointimainonnan kehittämiseksi. Rekrytointi-ilmoittelua ehdotettiin toteutettavan enenevissä määrin kohderyhmän suosiossa olevissa internetin rekrytointiportaaleissa.
Kvantitatiivista tutkimusta käytettiin pyrittäessä selvittämään, millaisia kanavia Sasken Finland Oy:n tulisi rekrytointimainonnassaan käyttää ja millainen rekrytointimainosviestin tulisi rakenteeltaan olla. Nämä kaksi elementtiä määrittelevät rekrytointimainonnan tehokkuuden. Kanavien tehokkuus mitattiin sillä, kuinka usein otos seuraa mitäkin kanavaa ja kuinka mieluisasti se käyttäisi kanavaa etsiessään työpaikkaa. Mainosviestin tehokkuutta mitattiin tutkimalla otoksen mielipiteitä Sasken Finland Oy:n vanhasta rekrytointimainoksesta. Tutkimus suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun tietotekniikan opiskelijoille. Opiskelijat saivat linkin sähköposteihinsa, jonka kautta he pääsivät palvelimelle tekemään Digium-ohjelmistopalvelulla
laaditun kyselyn.
Tulosten mukaan voitiin todeta, että Sasken Finland Oy:lle tehokkaimmat rekrytointimediat olivat sanomalehti, internetin rekrytointiportaalit sekä ilmoittelu yrityksen omilla www-sivuilla. Tulokset mainosviestin tehokkuudesta viittasivat siihen, että erityisesti pidettiin mainoksen selkeydestä sekä tekstin informatiivisuudesta. Vastaajat kaipasivat ilmoitukselta lisää tietoisuuttaa lisäävää perusinformaatiota, kuten tietoa työehdoista ja yrityksen toimipaikoista. Mainoksessa koettiin olevan myös liikaa tekstiä. Tutkimuksen vastausten perusteella voitiin ehdottaa huomioarvon lisäämistä mainoksissa Sasken Finland Oy:n rekrytointimainonnan kehittämiseksi. Rekrytointi-ilmoittelua ehdotettiin toteutettavan enenevissä määrin kohderyhmän suosiossa olevissa internetin rekrytointiportaaleissa.